Bruken av hjemmekontor eksploderte av godt kjente årsaker i mars 2020. Med ett var «alle» hjemme på dagtid. Det har både Forcit Consulting AS og Fjellsprengern Leif Ihlang AS merket svært godt.

ANNONSØRINNHOLD:

Hjemmekontor har ført til flere klager

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

– Vi har hatt mange flere henvendelser fra entreprenører og utbyggere som trenger bistand, innleder Ann Kathrin Malmo.

Hun er fagleder besiktigelse i Forcit Consulting AS, som har sin ekspertise innen omgivelsespåvirkning fra bygge- og anleggsprosjekter.

Det er også flere naboer som kontakter oss

Ann Kathrin Malmo

– Det er også flere naboer som kontakter oss, fortsetter Malmo.

Støy og vibrasjoner

Ann Kathrin Malmo i Forcit Consulting AS kan fortelle om en økende oppdragsmengde som følge av at flere jobber hjemmefra.

«Naboer» her er beboere i nærheten av et pågående bygg- eller anleggsprosjekt. For når kontoret ble flyttet hjem på dagtid, ble det naturlig nok mer oppmerksomhet rundt hva som skjer rett utenfor døren. Støy og vibrasjoner fra anleggsarbeid medfører gjerne irritasjon, men også generell bekymring for om dette kan være bra. Hva reagerer folk på hjemmekontor på?

– Det er ofte en kombinasjon av vibrasjon og støy, og det henger gjerne sammen. Det klirrer i glass, det er jo helt naturlig, men man tenker med en gang nå skjedde det noe, forklarer Malmo.

Da kommer henvendelsene.

– I enkelte tilfeller hender det at beboere har kontaktet oss direkte, men som oftest skjer det i de tilfellene der vi i forkant av arbeidene har vært inne for å utføre besiktigelse eller målinger.

– Et «must»

Jeg tror ikke jeg hadde fått drevet en eneste dag med sprenging uten ekspertisen til Forcit

Thomas Ihlang, Fjellsprengern

Fjellsprengern leverer for det meste sprengning til privatpersoner og små til store entreprenører. Det går mest i sprengning til garasjer, bolig- og byggefelter og alt som følger med. Thomas Ihlang har benyttet seg av Forcits tjenester i mange år, og ser ikke for seg en arbeidshverdag uten.

Fjellsprengern

  • Fjellsprengern Leif Ihlang AS ble etablert i 2010, og er et sprengningsfirma med hovedkontor i Skogbygda i Nes, Akershus.
  • Er et team på ti bestående av fem bergsprengere, hjelpemenn, lærlinger og lastebilsjåfør.
  • Utfører alle oppgaver innen bergsprengning, og har sertifiserte ansatte og borerigger. Leverer også fjellboring.

– Jeg tror ikke jeg hadde fått drevet en eneste dag med sprenging uten ekspertisen til Forcit. Det er et solid produkt å ha i ryggen både før og etter jobben er ferdig. Det er en trygghet for naboer, byggherre og oss som utførende. Det er rett et og slett et «must», sier 27-åringen.

Har merket økningen

Ihlang har også merket økningen i henvendelser og klager siden hjemmekontorene ble bemannet.

– Siden mars i fjor har det vært mer klager over hele fjøla, det sier også andre sprengningsentreprenører jeg snakker med. Det er egentlig fullt forståelig, sier han.

Enkelte ganger finner de ut av det sammen med klager, men ikke sjelden må de ty til hjelpen Forcit kan tilby som en uavhengig tredjepart.

– Da kommer vi i mål med klagehåndteringen i 99 prosent av tilfellene uten at det blir noe mer unødvendig støy ut av det. Jeg kan ikke prise Forcit nok på hvilken måte de håndterer spørsmål rundt sprengningsarbeidet, sier Ihlang.

MÅ HA: Thomas Ihlang i Fjellsprengern mener bistanden han og hans kollegaer får av Forcit Consulting er helt vesentlig.

Mer trykk

Forcit utfører blant annet rådgivning, videobesiktigelse i forkant, vibrasjonsmålinger og støyovervåkning underveis, samt skadehåndtering i etterkant. Et tjenestetilbud utbyggere eller entreprenører etterspør i større grad enn tidligere.

– Vi har merket at det har vært mer trykk fra dem det siste halvannet året, sier Malmo.

For de i sin tur merker mer trykk fra omgivelsene, og søker bistand og råd om hvordan de skal håndtere naboklager.

– Vi har også merket at det er flere som bestiller besiktigelse fordi de ser at det lønner seg.

Har stor verdi

På den måten kan de være i forkant om spørsmål eller klager skulle dukke opp. Der de tidligere kun har utført vibrasjonsmålinger, ser de verdien av en besiktigelse i forkant for å kunne dokumentere før- og etter tilstand. En dokumentasjon som raskt kan vise seg å være svært verdifull.

– Det hender veldig ofte at vi har dokumentert en skade på en besiktigelse som påstås ha oppstått underveis, sier Malmo.

Om det ikke har blitt dokumentert i forkant av arbeidene vil Forcits skadetakstmenn vurdere om det er reelt om skaden har oppstått eller ikke.

Det er helt naturlig at man som beboer tar en inspeksjon de normalt sett ikke foretar etter at man har opplevd risting i huset, eksempelvis. Da oppdages kanskje en skade eller sprekk det er naturlig å knytte til de nærliggende arbeidene.

– Som regel er det jo normale skader som huseier plutselig oppdager, skader som kan ha vært der lenge, sier Malmo.

Trygghet

Ofte er Forcit inne som ekspert på vibrasjonsmåling. Måleinstrumenter settes da ut slik at utbygger eller entreprenør løpende kan få dokumentasjon på hvordan arbeidet påvirker nærliggende bebyggelse med tanke på rystelser. Varslinger på SMS og løpende måledata på nett gjør det langt enklere å holde kontrollen underveis.

– De kan følge med fortløpende slik at de til enhver tid kan justere hvis man merker at verdiene blir høye, sier Malmo.

– Skulle det være noe underveis kan vi hjelpe dem, ikke minst ved å håndtere disse nabo-henvendelsene, og det gjør vi relativt ofte, fortsetter hun.

For utbyggeren vil det være en god trygghet å ha denne dokumentasjonen, og veldig mange er takknemlig for å slippe å ta så mange av henvendelsene fra nærliggende beboere selv. De som har erfaring med Forcit, kommer som regel tilbake.

– Vi ser jo det at kundene kommer igjen og igjen. Kundemassen har vært kraftig økende.

Uavhengig part

Hele poenget er at vi skal være en nøytral part. Det er viktig for oss, for det er det vi lever av

Ann Kathrin Malmo

Det er viktig å understreke at Forcit er en uavhengig part, selv om det er utbygger som hyrer dem inn. Sistnevnte har jo et ansvar for å holde seg innenfor fastsatte verdier. Forcit hjelper dem til å gjøre nettopp det.

Hva så med naboene, hvordan forholder de seg til Forcit og deres eksperter. Blir de oppfattet som det?

– Det er de som påstår at vi er kjøpt og betalt, men da kunne ikke vi holdt på med dette. Hele poenget er at vi skal være en nøytral part. Det er viktig for oss, for det er det vi lever av, avslutter Ann Kathrin Malmo.

Powered by Labrador CMS