Styrer flåten med Volvo Connect

– Uten flåtestyring ville vi ha tatt et steg tilbake, sier Knut Hellerød i Hellerød Transport AS.







Styrer flåten med Volvo Connect

– Uten flåtestyring ville vi ha tatt et steg tilbake, sier Knut Hellerød i Hellerød Transport AS.







Knut Hellerød, daglig lederHellerød Transport AS

Vi bruker Volvo Connect til mye, men kan nok bruke det enda mer enn det vi gjør i dag. Det aller viktigste for oss er å se hvor bilene er.

Det å fyre opp Volvo Connect er det første som skjer når arbeidsdagen starter. Enten via en app på telefonen, eller på PC-en på kontoret.  

– Flåtestyringen fungerer veldig greit. Vi bruker det til mye, men jeg kan bruke det enda mer enn det jeg gjør i dag. Det aller viktigste for oss er å se hvor bilene er, sier han.

– Hvis noen er i villrede kan jeg se hvor dem er, og hjelpe dem dit de skal. Setter du en bil på verkstedet som skal ha bilen klokken 15, og den fortsatt står ute klokken 18 ser du også det, legger Hellerød til med glimt i øyet.

Det stopper selvsagt ikke der. Status, forbruk og distanse er hele tiden i monitor.  

– Vi overvåker hvor mange kilometer bilene har kjørt. Hvis vi er usikre på hva bilen har gjort en dag, går vi inn og ser hvor den har vært. Skulle det dukke opp feilkoder kan vi sjekke det, fortsetter han.

– Og om du eksempelvis ser at forbruket er høyt?

– Da kan jeg gi beskjed til verkstedet, eller så ser jeg jo om noen sjåfører kjører tøffere enn andre og har da mulighet til å gi tilbakemelding til dem, sier Hellerød.

KUN VOLVO: Hellerød Transport AS har elleve Volvoer. Den tolvte er straks på vei.

Lørenskog-bedriften har holdt det gående siden 1980, og driver primært kranbiler i byggevare- og anleggsektoren.

De har varierte oppdrag i løpet av en arbeidsuke. Flåten overvåkes konstant av skipper Hellerød.   

Får oversikt

64-åringen har mange års erfaring med Volvos flåtestyringssystem. Volvo Connect er et vesentlig verktøy i jobbhverdagen for firmaet med elleve, snart tolv kranbiler fra Volvo.

– Det er jo ikke gratis, så vi ville ikke hatt dette om det ikke var viktig, innleder Knut Hellerød.







Han etterlyser også varsling på service.

– Kanskje Volvo kunne ha lagt det inn når jeg bestiller timer på verkstedet, spør Hellerød.

Vi får spørre Volvo.

De har et godt svar, for det Hellerød etterlyser. Det finnes.

– Dette er faktisk en av nyhetene i Volvo Connect. Her finner du alle fakturaer, og så fort du bestiller en time er den synlig i kalenderen. Serviceplanen som følger bilen ligger der, med de de datoer planen sier bilen skal inn, understreker Jan-Erik Pedersen, produktsjef for Volvo Connect.

– Vi skal sørge for å vise Knut Hellerød hvor han kan finne dette, fortsetter Pedersen.




Portable communications device, Mobile phone, Finger, Gesture, Telephony, Gadget

SYSTEMET I LOMMA: Knut Hellerød bruker Volvo Connect til å holde kontroll på flåten sin. Som oftest skjer det fra kontoret, men appen gir oversikt uansett hvor Hellerød befinner seg.



Som trofast Volvo-kunde har Knut Hellerød benyttet seg av flåtestyringssystemer i over ti år. Det betyr selvsagt at han også har vært igjennom noen versjoner. Nå har han gått fra Dynafleet til Volvo Connect.

Som alle sikkert kan kjenne seg igjen i: det er alltid litt uvant å ta i bruk nye versjoner. 64-åringen er som de fleste andre i så måte.

– Det var så nytt alt sammen. Jeg opplevde at det var litt mange valg, men etter hvert lærer man seg jo da, sier Hellerød.

– Er det noe du savner i systemet?

– Jeg skulle gjerne hatt verkstedhistorikk som det går an å søke på hva som er gjort. For eksempel søke på bremser og få treff uten at man må åpne alle jobber for å finne det ut, sier han.

Fra Dynafleet til Volvo Connect

Per Nielsen, daglig leder BN Entreprenør

At vi får elektrifisert våre biler og maskiner i selve sentrum har vi tro på blir viktig fremover.

Per Einar Sand, daglig leder GS Transport

Jeg må få rose Volvo Action som stiller opp når det måtte være, hvor vi enn er, alle dager i året.

Hellerød Transport AS sverger til Volvo. Svaret kommer raskt når vi spør om årsaken.

– Det er oppfølgingen vi får. Den er hundre prosent, og vi har vært kjempefornøyd, sier Hellerød.

En fordel ved å holde seg til samme merke er at de kan opparbeide seg et lite lager med slitasjedeler for lynraske oppgraderinger.  

– Eksempelvis går det noen fangerdeler hos oss på vinteren. Det er slikt vi har liggende ferdig lakkert, og bytter selv når det er behov. En annen ting er at du lærer å kjenne igjen eventuelle feil eller annet som oppstår når du har det samme merket, sier han.

– Nå skal jeg holde meg der jeg er. Jeg kommer ikke til å bytte, legger Hellerød til.







.

Portable communications device, Mobile phone, Hand, Telephony, Gesture, Finger, Gadget

FULL KONTROLL: I Volvo Connect kan du, blant mye annet, få en total oversikt over ytelsesparametre.

Når vi er inne på service. Det er Knut Hellerød svært opptatt av. En moderne bilpark, som følges punktlig opp med service og vedlikehold.

– Det har vi igjen for. Det er nesten kø etter bilene våre, og vi har nesten solgt dem før vi får nye. De er populære, konstaterer han.

Svaret på hvorfor de jevnlig har biler til salgs er hyppige oppgraderinger.

– Vi bytter bil hvert femte år, så de store reparasjonene kommer sjelden. Dessuten er det jo mindre og mindre feil på nye biler, fortsetter Hellerød.  




Moderne bilpark

Trond Aune, sjåfør Forset Grus

Det er generelt en behagelig bil å kjøre. Det mest påfallende er stillheten, og den er smidig, spesielt i by- og tettbygde strøk.

Kun Volvo

FORNØYD: Knut Hellerød er svært godt fornøyd med oppfølgingen han får fra Volvo Trucks. "Hundre prosent" er attesten til 64-åringen.

Det betyr selvsagt at han skal fortsette å styre flåten med Volvo Connect. Ikke bare fortsette, men også ta ytterligere funksjoner i bruk.

Hellerød nevner både meldingsfunksjonen og sjåførtilgang som ting som står på blokka. I tillegg å få kontroll på mer enn kranbilene.

– Det har jo vært snakk om å legge varebilene våre inn i Volvo Connect, sier han.

Det handler mest om å få tid og anledning til å bruke systemet i større grad. For hjelp, det får Knut Hellerød. Han vet både hvor hovedinngangen og bakdøra er.

– Jeg kjenner folk i systemet og vet hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp, sier han.  

Så hvordan ville livet vært uten Volvo Connect?

– Det er et steg tilbake, konstaterer Knut Hellerød.






– Steg tilbake

0

C02-utslipp

Gram

Batteri-kapasitet

kWh

0

Egenvekt

Tonn

0

Tillatt totalvekt

Tonn

0

Rekkevidde med last

Km

0

0

C02-utslipp

gram

Batterikapasitet

kWh

0

Egenvekt

Tonn

0

Tillatt totalvekt

Tonn

0

Rekkevidde med last

Km

0

Material property, Aqua

Gå over til elektrisk transport i bare fire steg

Ole Arild Haugum, daglig leder og eier Forset Grus

Vi ønsker å investere videre på nye elektriske tippbiler fra Volvo, og har fem totalt i bestilling

Planlegging er et nøkkelord. Kjørelengder og ladetidspunkt må beregnes. Det letter veldig at han stort sett jobber på prosjekter som går over et par uker. Da kan Aune planlegge dag og kjøreruter, og legge til rette for at bilen utnytter sitt potensiale best mulig.

– Vi blir enige om hvilke masser som skal inn og ut. Jeg tar ladepauser når det passer kunden best, men det normale er at jeg lader bilen i lunsjpausen. Vi har en egen ladestasjon, en hurtiglader på 150 kW som lader fra 20 - 90% på tre kvarter. Det fungerer veldig, veldig bra, sier han.

I løpet av de fire månedene bilen har vært i drift har Ole Arild Haugum kunnet konstatere at tallene Volvo presenterte for dem holder vann. Bilen leverer som forespeilet på antall tonn og kilometer.

– Det løftet har Volvo innfridd fra dag én. Det er vi veldig fornøyd med, og vi er positivt overrasket over hvor effektiv den elektriske tippbilen er for oss, sier han.

Planlegging, planlegging

Per Einar Sand, daglig leder GS Transport

Det er kanskje noe av det viktigste i vårt kundeforhold.
Vehicle registration plate, Truck driver, Automotive lighting, Tire, Wheel, Cloud, Sky, Car

VELDIG GOD RELASJON: Daglig lederPer  Einar Sand ved GS Transport roser sitt lokale Volvo-verksted. Lierstranda-bedriften har hatt et godt forhold til Volvo siden oppstarten for 50 år siden, og det byttes kontinuerlig inn nye modeller.

Motor vehicle, Automotive tire, Wheel

HYPERLADER: For å slippe å stå i ladekø på offentlige stasjoner, har Forset Grus investert i en hyperlader på havna. Det effektiviserer bruken av den elektriske bilen.

Under Aune ligger det en batteripakke på 200 kWh. Den gir omtrent 12 mil rekkevidde ved blandet kjøring med last. Reelt sett varierer rekkevidden en god del, for det er mange faktorer som spiller inn. Mye kan sjåføren selv påvirke.

– Forbruket ligger på rundt 10-15 kWh per mil. Helt avhengig av topografi, last og ikke minst min egen kjørestil. Jeg kan spare veldig mye strøm ved å kjøre fornuftig, holde meg under 70 km/t og passe på effektmåleren jeg har foran meg. Heller slippe litt på gassen og ha litt lavere fart, sier Aune.

– Batterikapasiteten er jo begrenset, så rekkeviddeangsten er påtagelig iblant. Jeg må planlegge selve kjøringen noe bedre, også når jeg skal lade, legger han til.

Varierende forbruk


Flere miljøfokuserte anbud har altså ført til at Forset Grus har leid ut bilen for to år til en samarbeidspartner, men allerede til våren kommer to nye Volvo FE Electric til grustaket på Klæbu. Med årene kommer det ytterligere modeller.

– Vi ønsker å investere videre på nye elektriske tippbiler fra Volvo, og har fem totalt i bestilling med Enova-støtte, sier Haugum, som gleder seg til det som kommer.

– Teknologien går fremover, batterikapasiteten blir bedre. I 2023 skal vi få levert en fireakslet tipp-bil. I 2024 er det skissert at vi skal få en fireakslet krok-bil, som vi skal bruke til å transportere alt innen by-gryta i Trondheim, men med et spesielt fokus på transport av batteripakker, sier han.

Vi innledet med at de ladet opp til en elektrisk fremtid, men Forset Grus med samarbeidspartnerne og Volvo har jaggu en god del strøm på batteriet allerede.


Investerer videre i elektrisk Volvo

Per Einar Sand, daglig leder GS Transport

Det er kanskje noe av det viktigste i vårt kundeforhold.
Vehicle registration plate, Automotive tire, Hood, Plant, Asphalt

IKKE SISTE: Det blir flere overleveringer av nøkler for Forset Grus. I løpet av noen år er planen at de har fem elektrisk biler fra Volvo.

Volvo Trucks har i dag fem elektriske lastebilmodeller. Disse dekker alle behov innen mellomstore og tunge lastebiler. Fra bydistribusjon til tungtransport og anlegg.

Volvo FE 6x2 Electric har en drivlinje som er utviklet av Volvo og består av 2 elektriske motorer 400 kW/850 Nm, 2-trinns girkasse, elektrisk drevet kraftuttak og 4 batteri på 266 kWh.

  • Mål: lengde 813,7 cm, bredde 255 cm
  • Akselavstand mellom 1 og 2: 390 cm
  • Akselavstand mellom 2 og 3: 135 cm
  • Egenvekt: 13 120 kg
  • Maks nyttelast: 13 805 kg

Fakta - Volvo FE 6x2 Electric


Vehicle registration plate, Automotive tire, Wheel, Sky, Hood, Grille, Truck
Hard hat, High-visibility clothing, Glasses, Tire, Workwear, Sky, Sleeve, Asphalt, Water
Motor vehicle, Automotive tire, Wheel, Truck, Sky, Tree, Bumper
Automotive tail  brake light, Vehicle registration plate, Tire, Wheel, Plant, Grille
Automotive tire, Motor vehicle, Jeans, Sky, Cloud, Workwear, Wheel, Asphalt
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Plant, Sky, Truck, Tree
Automotive tire, Door, Grey, Wood, Font
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Plant, Truck, Tree, Car, Window
Mode of transport, Land vehicle, Automotive tire, Wheel, Asphalt, Sky, Rolling
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Tread, Asphalt, Tractor
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Plant, Sky, Truck, Tree
Vehicle registration plate, Automotive tire, Hood, Plant, Asphalt
Automotive tire, Motor vehicle, Leather jacket, Wheel, Sky, Sleeve, Asphalt
Hard hat, High-visibility clothing, Workwear, Sky, Tire, Vehicle, Helmet, Asphalt, Sleeve, Tradesman
High-visibility clothing, Smile, Plant, Sky, Workwear, Asphalt, Tree, Yellow, Grass
Road surface, Automotive tire, Motor vehicle, Plant, Tree, Sky, Asphalt, Wheel
Vehicle registration plate, Automotive tire, Wheel, Truck, Hood, Tread

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR VOLVO TRUCKS

Font

ANNONSE

at-logo.svg