LAVEST FORBRUK: – Nå er det Volvo I-save-modellene våre som går med det laveste forbruket, forteller Jørn Guttormsen.
– Vi må tenke både drivstofføkonomi, service og miljø når vi kjøper nye biler
De nye I-save-modellene er blitt de mest drivstoffgjerrige bilene i transportflåten til Guttormsen Transport. Nå har eier Jørn Guttormsen bestilt Volvo nummer 100.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Den nyeste I-save-modellen vår kjører containere for Post Nord. De siste 30 dagene har denne gått på 3,103 l/mil.
Service, miljø og drivstofforbruk er tre avgjørende faktorer for Jørn Guttormsen når han skal investere i nye biler til sitt transportfirma. For finnmarkingen betyr god drivstofføkonomi nemlig mer enn å spare penger: Han tenker også på miljøaspektene ved valg av kjøretøy.
Får lyst å kjøre mer selv
Den driftige finnmarkingen har arbeidet i transportbransjen siden han var tenåring. Selskapet er registrert i Tana, men han har opprettet en base i Nittedal. Det er her vi blir med på en kjøretur med kjøreflåtens siste tilskudd – nye FH 500 I-save.
Guttormsen Transport AS
Transportselskapet eies og drives av Jørn Guttormsen (44). Selskapet har i dag 10 biler i drift. Noen av bilene går på langtransport mellom Finnmark og Østlandet. Noen kjører på anlegg på Østlandet, mens en del av bilflåten kjører containere på Østlandet, blant annet for Post Nord.
- De nye bilene er blitt så fine å kjøre med, at nå er det nesten så jeg sender sjåførene mine inn på kontoret og tar over kjøringen selv, ler finnmarkingen. Han smiler bredt mens han flyter avgårde med bilparkens desidert mest moderne lastebil. Det er ingen tvil om at den erfarne langtransportføreren trives bak rattet på den nye FH-serien.
– Det er disse bilene som kjøres med lavest forbruk i vår flåte nå. Nye FH 500 I-save har forbruk på rundt 3 liter/mil. Vi får dessuten svært gode tilbakemeldinger fra sjåførene på disse modellene, avslører han.
– Den nyeste I-save-modellen vår kjører containere for Post Nord. De siste 30 dagene har denne gått på 3,103 l/mil. Det er veldig bra for en bil som ruller på det sentrale Østlandet med slepehenger. Dette er faktisk cirka 5-6 desiliter mindre enn den forrige generasjonen, sier han.
Siste I-save-generasjon har fått svært god drivstofføkonomi takket være flere avgjørende innovasjoner. Både motorforbedringene og de høyteknologiske hjelpesystemene bidrar til å presse forbruket ned til et nivå Jørn for bare få år siden knapt trodde var mulig.
Sterkere miljøfokus
Drivstofforbruket er for oss alfa og omega, ettersom det er den største kostnaden vi har i en transportbedrift
Finnmarkingen er trolig godt over gjennomsnittlig opptatt av drivstofføkonomi og effektiv bruk av sin bilpark. Jørn har god kontroll på hvor mye drivstoff de enkelte bilene bruker, takket være Volvo flåtestyringsprogram. Dynafleet drivstoff og miljø-tjenesten gjør det enkelt å overvåke ytelsen til lastebilene og effektiviteten til sjåførene.
– Drivstofforbruket er for oss alfa og omega, ettersom det er den største kostnaden vi har i en transportbedrift. Samtidig er vi også nødt til å begynne å tenke miljø fremover. Dette er hovedgrunnen til at vi har valgt å satse på de nye I-save-bilene. Det er disse som bruker minst drivstoff i vår bilflåte og dermed er mest økonomisk i drift, for vår type kjøring.
Volvo FH LNG
Volvo FH LNG er en lastebil for tung regional transport og langtransport. Den kjøres og fungerer akkurat som den Volvo FH du kjenner som den ultimate langtransportopplevelsen, men med lavere CO2-utslipp og muligheten til å redusere drivstoffkostnadene. Det gassdrevne drivverket er basert på den anerkjente motorteknologien som brukes i Volvo FH. Og du får den samme ytelsen – men med opptil 20 % lavere CO2-utslipp. Du kan velge mellom 420 hk eller 460 hk, så du trenger ikke gå på akkord med noe.
– Drivstofforbruket er for oss alfa og omega, ettersom det er den største kostnaden vi har i en transportbedrift. Samtidig er vi også nødt til å begynne å tenke miljø fremover. Dette er hovedgrunnen til at vi har valgt å satse på de nye I-save-bilene.
Lange strekninger
Guttormsen har arbeidet i transportbransjen helt fra han var 18 år. I starten var det varebiler lokalt i Tana og Finnmark som gjaldt. Etter hvert ble det fokus på langtransport, med ekstreme strekninger på programmet. Det er langt fra nord til sør og drivstoffutgifter betyr ekstra mye. Også i dag kjører bilene hans mellom nord og sør.
– Langtransportkarrieren startet med å kjøre fisk «sørover» fra Finnmark. Turene gikk både til Oslo og nedover i Europa, minnes han.
På det meste har han organisert transport med over 40 biler. I dag har selskapet hans 10 biler i drift. Alle bilene ruller som regel fra morgen til sen kveld. Guttormsen innser at han trolig er mer opptatt av drivstofforbruk enn mange andre.
– Hvis man først har et vogntog man har investert masse penger i, så er det viktig at denne er i drift mest mulig av tiden. Den bør helst kjøres «24/7», og da med skift på sjåfør til bilene. Da får man utnyttet bilene maksimalt. Og da har man muligheter til å tjene noen kroner og sitte igjen med litt.
Volvo FH I-save
Den nye generasjonen I-save-modeller har mange nye innovasjoner som til sammen fører til betydelig lavere drivstofforbruk enn tidligere generasjoner. Selve kjernen er den nye, avanserte D13TC-motoren, Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive motor til langtransport noensinne. Den har patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne. Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.
Jørn Guttormsen og hans selskap har hatt biler fra ulike merker opp gjennom årene. Dermed har han skaffet seg erfaringer fra flere forhandlere og merker. Han stiller høye krav til de som skal selge ham relativt kostbare kjøretøy.
Føler seg ivaretatt hos Volvo
– Når jeg kjører ny lastebil så er det viktig at jeg føler meg ivaretatt av dem jeg handler bil hos. Og det som jeg ser på som en stor fordel hos Volvo, er at vi faktisk blir ivaretatt. Vi trenger ikke gå innom flere avdelinger og kontorer for å få løsning på ting. Dersom en bil har forsinket leveringsstatus, så får vi låne en annen bil. Vi kommer til dekket bord. Det er unikt for Volvo, og jeg opplever ikke denne servicen hos andre merker. Det er enkelt å handle bil hos Volvo, slik jeg liker at det skal være. Jeg har gode erfaringer med menneskene hos Volvo og liker konseptet.
Det har vært en utrolig utvikling på Volvo-bilene siste årene. Ikke minst med tanke på førervennlighet og løsninger som gjør hverdagen mye enklere for sjåførene. Vi har blant annet flere biler med dualclutch, som gir sømløs giring og dessuten lavere drivstofforbruk, ettersom vi kan gå ned på motorstørrelse. VDS-styringen er veldig bra spesielt for anleggsbilene våre. Disse er mye lettere å ratte og gir mindre belastning for sjåførene våre, forklarer han.
– Spennende med LNG
Nå har han enda en Volvo FH-modell i bestilling. Det er en Volvo FH LNG. Den nye LNG-serien kjøres og fungerer akkurat som Volvo FH med dieselmotor, med den ultimate langtransportopplevelsen. Men LNG tilbyr lavere CO2-utslipp og muligheten til å redusere drivstoffkostnadene.
– Vi blir blant de første i Norge til å kjøre asfalt med en slik bil. Det blir spennende å prøve LNG. Dette er biler hvor det er muligheter å spare svært mye drivstoff med de rette grepene. I tillegg er det fint å vite at CO2-utslippene kan reduseres med over 20 prosent. Det er artig å være med på et slikt innovativt prosjekt.