Annonsørinnhold for RSA Norge
Slik ble Isuzu en suksess
Hvordan kunne det japanske pickup-merket Isuzu, uten en eneste norsk kunde, bli en maktfaktor med tett på 25 prosent markedsandel?
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
«»For Isuzu er rett og slett en japansk pickup-suksess i Norge. Kundene kan grovt sett deles i to grupper, ifølge RSAs norske toppsjef Frank Dunvold.
– Hovedgruppen kan vi gjerne kalle entreprenørene, de som trenger godt utstyr i arbeidet sitt. De er det desidert flest av. Men vi har også en stor gruppe til, nemlig eventyrerne – de som trenger et kjøretøy som matcher den aktive, eller røffe livsstilen deres, forteller han.
Høye mål
Han har invitert oss til hovedkontoret til RSA, sentralt plassert i Drammen, sammen med ansvarlig for Isuzu i Norge, Steinar Dokken. RSA har de siste årene hatt stor suksess med salget av pickup-delen hos Isuzu. Nå er målene mer hårete enn noen gang.
– Takket være et flott produkt og gode priser har Isuzu skapt en særdeles sterk merkevare, og gått forbi flere av de store aktørene. Det er ikke til å stikke under en stol at kundeportefølje betyr mye i bilbransjen, og vi har startet uten en eneste kunde. Ja, det er fortsatt færre Isuzu-pickuper på veiene enn fra Toyota, men differansen minsker år for år, sier Dunvold offensivt.
– Nå har vi en årlig markedsandel på mellom 20 og 25 prosent, skyter Dokken inn.
Jakter på førsteplassen
Det er de to meget fornøyd med, men ambisjonsnivået stopper selvsagt ikke der.
– Jeg mener vi fortjener beskrivelsen solskinnshistorie for denne reisen, og det er mange i bilbransjen som er imponert over det Steinar og vi andre har fått til med Isuzu. Og i år er ambisjonen å bli nummer én. Vi har i hvert fall kjøpt inn biler til det, sier Dunvold med et smil.
Med andre ord gjenstår det «bare» å få solgt bilene. Det har Dokken & co god erfaring med, og det er ingen «synlige skjær i sjøen» utenfor Drammen havn, hvor samtlige Isuzu-er leveres.
– Pickup-markedet er bra, og er vel det eneste markedet som ikke har vært utsatt for noe prat om elektrifisering. Det har bidratt til at salget har økt i flere år på rad, forklarer Dokken.
Fra «konebil» til «mannebil»
Det er også en klar fordel at det fortsatt er høy aktivitet i anleggs-Norge hvor det stadig skal utvikles infrastruktur, veier, bygg etc. Til de tøffeste oppdragene det norske arbeidslivet har å by på, trengs det selvsagt tilsvarende utstyr. Men det er også ett argument mange fortsatt ikke har tatt helt innover seg.
Det er trendy, ja rett og slett kult å kjøre pickup. Det betyr at også langt flere privatkunder kjøper pickup
Frank Dunvold
– Vi ser en klar tendens til at pickupen har blitt mer allemannseie. Det er trendy, ja rett og slett kult å kjøre pickup. Det betyr at også langt flere privatkunder kjøper pickup. Og tidene forandrer seg, også i bilbransjen. Tidligere var «bil nummer to» nesten utelukkende en «konebil». Nå kan dette være en «mannebil». Flere og flere voksne forklarer at de vil ha en bil der de sitter høyt og trygt. At den er praktisk. Det er ikke uten grunn at pickup er USAs mest solgte biltype, gløder det fra Dunvold.
Dekker hele Norge
Tilbake til proffene. De som må ha et fungerende verktøy i en tøff arbeidsdag. RSA har proffkunder som har kjøpt 3-400 biler gjennom flere år. På kundelisten tre av landets desidert største entreprenører og en rekke mindre entreprenører rundt i Norge.
Apropos «Norge rundt». Det er én av flere nøkler til suksessen.
Det er totalpakken som gjør at vi mener vi er uslåelige
Frank Dunvold
– Vi har et ekstremt bra forhandlernett hvor vi er representert over hele landet, og vi har konkurransedyktige priser, begynner Dokken.
– Totalpakken gjør oss uslåelig
Med to blad Isuzu-entusiaster på den andre siden av bordet, er det ingen underdrivelse å si at argumentasjonsrekken ikke er helt ferdig.
– Det er totalpakken som gjør at vi mener vi er uslåelige. Vi kjøper inn store partier og lagrer bilene i Drammen. Da kan vi selge rett fra oss og levere enhver Isuzu i løpet av noen få uker. Ja, skal den ikke bygges om eller tilpasses, så kan vi egentlig levere biler på dagen, forteller Dunvold.
Toppsjefen penser seg inn på forhandlerbiten igjen. For lokal trygghet i form av service og hjelp er et hovedargument.
– Det er klart det er en trygghet med forhandlere i nærmest hver eneste «fjordtarm». Uansett hvor du befinner deg, har vi sannsynligvis en forhandler i nærheten, understreker han.
– Men det vil jo alle kunne bruke som argument, prøver vi oss.
– Ikke sant, men vi har det største forhandlernettet. I Nordreisa, Lakselv, Odda og Alvdal finner du ikke mange andre forhandlere, sier Dunvold. – Ser du på kartet her, så er det ikke mange områder vi ikke dekker. Og selv om du bor innerst på Finnmarksvidda, så er Isuzu-forhandleren nærmest, påstår han og viser frem pc-skjermen.
Bunnsolide produkter
Dunvold og Dokken har allerede snakket litt om de mange fordelene med Isuzu, men de har spart et par kronargumenter til slutt, blant annet pris.
Skal du bruke bilen som en arbeids- eller fritidsbil, et verktøy som takler røffere forhold, da er det ingen som slår Isuzu
Steinar Dokken
– Vi er absolutt konkurransedyktige. Vi mener likevel det er langt viktigere å understreke at vi har det mest solide produktet på hele markedet, og husk: Pickupene er de minste bilene Isuzu produserer. Det gjenspeiles også i kvaliteten på delene. Det er solide greier, som er laget for tøff bruk, hvor dimensjonene er litt sterkere og mer solide enn hos konkurrentene. Skal du bruke bilen som en arbeids- eller fritidsbil, et verktøy som takler røffere forhold, da er det ingen som slår Isuzu.
STILLING LEDIG:
Asker Maskinentreprenør AS, Asker søker ekstra sjafør til brøytebil
Maskin og Utemiljø AS, Mysen søker snø-sjåfører
Vi får stadig flere og spennende oppdrag og søker derfor snø-sjåfører!
Maskin og Utemiljø AS, Mysen søker prosjektleder- driftsteknikk/håndverker
Vi får stadig flere og spennende oppdrag og søker derfor en ny prosjektleder!
Fredrikstad Kommune søker avdelingsleder VA ledningsnett!
Pon Equipment AS søker Key Account Manager
KAM søkes til spennende og utfordrende stilling i selskap med sterke merkevarer og vekstambisjoner
Pon Equipment AS søker Regionleder -Trøndelag
Spennende og utfordrende stilling som Regionleder i Trøndelag
Norsk Trafikksikring AS søker Prosjektleder med salgsansvar – Kontorsted Østlandet
Myrvollen Transport As søker sjåfør!
Pon Equipment AS søker uteservicemekaniker -Molde/Vestnes
Forcit Norway AS søker teknisk service ingeniør
Isuzu Norge har forhandlere spredt rundt hele landet.
Se alle forhandlere her >>STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?