Dumperen Hydrema 912 på 10 tonn, er Hydremas bestselgende produkt. Nå er fabrikken klar med en 912G-versjon med omfattende oppgraderinger både i motorrommet, i førerhuset og også utvendig på maskinen.

Hydrema gir storselger en omfattende oppgradering

Teknikere og ingeniører har vært overalt på dumperen Hydrema 912G med justeringer, oppdateringer og forbedringer

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Hydrema er klar med niende generasjon av storselgeren Hydrema 912. Teknikere og ingeniører på fabrikken i Støvring i Nordjylland har vært rundt overalt på, i og under dumperen i søk etter områder hvor det kunne justeres og oppdateres for å skape forbedringer på maskinen som fra før er Hydremas bestselgende produkt.

- Den nye Hydrema 912G-serie har fått en finjustering hele veien rundt. Den er blitt til langt mer enn den motoroppdatering som mange produsenter foretar for å komme à jour med Stage V-kravene til utslipp. Dem har vi naturligvis også på plass, men i tillegg har vi sett på alle nye muligheter for komfort, enkel og effektiv service, samt alt i motorrommet”, forteller Hydremas utviklingssjef, Thorkil K. Iversen.

Hydrema 912 er en klassiker i bybildet, hvor den kompakte dumperen lett kommer seg rundt til oppgavene. Maskinen kan registreres for kjøring på vei, vel og merke med fullt lass. Her tar den nye 912G en tørn med fjernvarmearbeid.

Klar for biodiesel

Den nye Stage V-motoren fra Cummins matcher de nyeste miljøutslippskravene for utslipp, og kan i tillegg kjøres på 100 prosent biologisk HVO-diesel. For å sikre renest mulig eksos, har 912G partikkelfilter og bruker AdBlue. Motoroppbygningen er gjort enklere og er nå uten EGR-ventil. Motoren yter de samme 147 hk som forgjengeren i Stage IV.

- Vi opplever stadig stigende krav til lavt utslipp, blant annet i offentlige anbud. Det gjelder spesielt ved oppgaver i by, som kloakk- og fjernvarmearbeid samt renovering av gågater. Det er krav som Hydrema 912G er mer enn klar til å møte, sier Thorkil K. Iversen.

Hvor det er vilje er det en vei. Maskinen har terrengegenskaper som blant annet sikres av Hydremas knekkledd.

I rekken av tekniske oppdateringer, er det oppgraderte kjølesystemet med en helsveiset radiator som skal sikre ti prosent større kjølekapasitet. Den nye generasjonen av den populære dumperen er dessuten utstyrt med elektronisk styrt ventilator, som kun er i drift når det er behov for det.

Det er følere på alle kretser og ventilatoren fungerer på nøyaktig samme måte som på personbiler. Det sparer både støy og drivstoff.

Batteriet slår seg selv av

Maskinens hovedbryter er helautomatisk og systemet slår seg selv av når det ikke er behov for strøm. En stor bekvemmelighet for føreren som ikke lenger trenger bekymre seg for å slå av hovedbryteren når han forlater maskinen. Forglemmelse vil ikke lenger være årsak til et flatt batteri og null strøm ved starten på en ny arbeidsdag eller etter en helg.

Hydrema 912-oppgraderingen vises også godt rundt i motorrommet, hvor filtre og kontrollsteder nå er plassert slik at de kan nås fra bakken. Det er altså ikke lenger nødvendig å bevege seg over bakkeplan for å utføre den daglige service på dumperen. Samtidig har Hydrema-teknikerne skap vesentlig bedre tilgang også til rensing av radiatoren.

Alle oljetappinger er i tillegg utstyrt med Drain Valve-tappeventiler. De skal sikre enkel og sikker avtapning.

Sikkert inn og ut

Hydrema har også tatt høyde for at mange ulykker med dumpere skjer når føreren stiger inn i og ut av maskinen:

- Vi har forsynt alle ståsteder på maskinen med bredere trinn. De sikrer både enkel innstigning og perfekt serviceadgang. I tillegg har dumperen lav oppbygning og dermed såkalt one-step-entrance. Ett trinn, så er føreren inne på plant gulv i førerhuset, sier utviklingssjef Thorkil K. Iversen.

Hydrema har tradisjon for å gi maskineiere mulighet til å prege den nye maskinen med individuelle tilvalg etter ønsker og behov. Det gjelder også den nye G-versjonen av fabrikkens mest populære produkt.

- I forveien har vi mange alternativer, men med lanseringen av den nye 912G går vi ytterligere ett trinn opp. Dumperen er kjent for sine åtte frontlys – fire oppe og fire nede. Nå gir vi mulighet til, i tillegg til LED-arbeidslys, å også velge LED-frontlys og dermed sikre seg det helt optimale kjørelys, sier Iversen.

Hydrema har i også lagt til mulighet for å velge et luftfjæret, ventilert sete med automatisk vektinnstilling opp til 150 kg.

MultiTip-alternativet gir mulighet til å losse til siden – til høyre eller venstre, etter hva som er mest praktisk. Her på en 912HM, som er versjonen med brede dekk. Den er ikke minst populær på det amerikanske og australske markedet.

Varme via telefon og tipp-sikkerhet

I førerhuset er det mulig å få fabrikkmontert Webasto-varmer som føreren kan styre med mobiltelefon.

912G kan også utstyres med Hoist Assistance, som Hydrema lanserte på den større dumperen 922G til Bauma i fjor. Det er et sikkerhetssystem som fungerer som elektronisk vater. En hellingsindikator i instrumentpanelet viser maskinens helling både sideveis og i lengderetningen. Hvis hellingen blir for stor vises en advarsel om at det ikke er sikkert å tippe.

Hydremas teknikere og ingeniører har gjort endringer under panseret. Stage V-motoren er uten EGR-ventil. All rensing av eksosrør skjer nå eksternt. Den helsveisede radiatoren sikrer ti prosent større kjølekapasitet. Samtidig er serviceadgangen optimert slik at all daglig service kan utføres fra bakken.

Fabrikken tilbyr et stort utvalg av varianter innenfor 912-serien, med mulighet for forskjellige utvidelser. Et av de mest brukte og populære valg er MultiTip-systemet, hvor dumperkassen kan dreies 90 grader til hver side. Det gjør maskinen fleksibel og er med på å understreke at det er snakk om en skikkelig bymaskin som kan arbeide på veldig liten plass.

Dumperen fås også med multichassis uten kasse, slik at det kan monteres redskaper som saltspreder, sandutlegger eller vannvogn. Også montering av frontlift til for eksempel kost eller snøplog står på den lange listen over muligheter.

I tillegg kan den nye 912G monteres med skinnehjul og gjøres til en skinne-dumper til arbeid på jernbane. For øvrig en av de funksjoner hvor MultiTip-systemet har meget stor betydning, når det legges ut grus og andre ballastmaterialer langs jernbanesporene.

Powered by Labrador CMS