ALLE: Når MAN nå introduserer speilkamera er det ikke bare de strøste bilene som får denne teknologien.

Speilkamera til MAN

FLERE NYHETER: MAN fortsetter utviklingen av New Gen serien. I løpet av 2.halvår 2021 og tidlig i 2022 vil en rekke nye assistansesystemer og digitale løsninger lanseres.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

De nye systemene vil gjøre bilen sikrere og enda mer brukervennlig samt mer effektive og digitale heter det i meldingen fra selskapet.

Speilkamera

Ved hjelp av vidvinkelfunksjonen er det enkelt å se en syklist på siden av kjøretøyet.

Fra oktober vil det være mulig å bestille MANs nye lastebilgenerasjon med speilkamera. Dermed er det ikke bare toppmodellene som kan utstyres med speilkamera. Kamerasystemet består av fem kamera som erstatter sidespeil, vidvinkel-speil. I tillegg er det femte kameraet montert i A-stolpen og erstatter frontspeilet. For å beskytte kameraet mot sol-refleksjon er linsene utstyrt med en spesial-linse. Det er automatisk oppvarming dersom utetemperaturen tilsier at dette er nødvendig og kamerahusene har en aerodynamisk utforming som skal forhindre at regn og vannsprut skitner til linsen.

For sjåfører som kjører mye i bytrafikk vil de nye assistansesystemene gjøre hverdagen lettere.

På hver sin A-stolpe finner vi skjermene, på passasjersiden er det 15-tommers skjerm, som er litt større enn 12-tommeren på førersiden, dette for å kompensere for større avstand. Kontrasten og lysstyrke i skjermene justeres automatisk for best mulig gjengivelse, men kan også justeres manuelt ved behov med knapper i døren der du vanligvis finner speiljusteringen.

Skjermene har tre ulike visningsmodus, standard zoom og vidvinkel. Det byttes automatisk mellom de ulike visningene avhengig av hastighet, styrevinkel og om du kjører forover eller bakover, men føreren kan også velge visning selv ved hjelp av kontrollen i døren.

De nye kameraene for side og frontspeil.

Frontkameraet vises i multimedia skjermen når bilen kjører under 10 km/t. I tillegg til de ulike visningsmodusene har også MAN OptiWiew andre funksjoner som at lengde og bredde guide som for eksempel viser når du kan legge deg inn etter en forbikjøring eller ved rygging. Systemet implementerer flere andre sikkerhetssystemer som svingassistanse, filbyttevarsling, filbytte kollisjonshindring.

Føreren kan også aktivere kameraene for å få oversikt rundt kjøretøyet dersom gardingene er trukket for under hvile.

CruiseAssist

Fra nå i juli kan MAN CruiceAssist bestilles. Systemet er ment for bruk under langtransport-kjøring og kontrollerer drivlinjen, bremser og styring uavhengig ved kjøring på motorveier og store landeveier med fildeling. Systemet holder bilen automatisk i senter av kjørefeltet og holder ønsket minsteavstand til kjøretøyet foran og bremser ned til stillestående ved eksempelvis køkjøring. Dersom stoppen har vært kort setter systemet også i gang bilen igjen.

Systemet benytter radar og kamera som allerede er i kjøretøyet for nødbremsesystemet og filvaslingssystemet.

LCCPA

Dersom føreren forsøker å bytte fil når det er et kjøretøy i veien vil systemet styre bilen tilbake i egen fil.

Eller «filbytte kollisjonshindrings assistent» fritt oversatt fra «Lane change collision prevention assistant» benytter to radarer på hver side av kjøretøyet måler avstanden og forskjellen i hastighet mellom de to kjøretøyene. Radarene dekker et område på åtte meter foran og 80 meter bak bilen. Systemet varsler føreren om at det er en hindring i veien ved hjelp av lys signaler. Dersom førerne likefult forsøker å bytte fil vil den elektroniske styringen ta over og holde kjøretøyet i sin egen fil. Avhengig av kjøretøykonfigurasjon er systemet mulig å bestille fra juli 2021 til TGX og TGS og fra oktober i TGM

Mer assistanse i TGM

Tidligere har sving assistanse og filbytte assistanse kun vært å få i TGX og TGS, men nå blir også disse systemene tilgjengelig for TGM

Powered by Labrador CMS