Lastebiler

Volvo Trucks
2023-12-08
4 min
Transport story Business story
Author
Volvo Trucks

– Vi måtte være med å tråkke løypa

PA Entreprenør var blant de første som kunne tilby utslippsfrie anleggsplasser. Siste tilskudd i bilparken er to nye elektriske FMX.

 

Når vi besøker Oslo-entreprenøren, finner vi dem på Lilleaker. Her skal 350 meter med gate og en rundkjøring fornyes i et samarbeidsprosjekt mellom Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo.

 

– Vi skal bygge dette på ett år, i et ganske travelt, hektisk bymiljø. Så det er spennende og utfordrende. Et flott prosjekt, sier Lars-Fredrik Moe Helgesen, daglig leder i PA.

 

Utslippsfri anleggsplass

Det er også et spesielt prosjekt, for alt av maskiner og kjøretøy som benyttes i prosjektet er elektriske. Anleggsplassen er helt utslippsfri.

 

– Alt blir gjort elektrisk. Alt fra boring av fjell til transport av masser, graving og støp, forteller Moe Helgesen.

 

– Vi skal grave og sprenge ca. 12 000 kubikk fastmasse. Så det er ikke voldsomme mengder som skal ut, men det krever likevel en del maskiner og redskap, fortsetter han.

Vi så veldig tidlig hvor dette bar hen og vi var blant de aller første som kunne tilby helt utslippsfrie anleggsplasser.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bygget egen transportavdeling

Vi skrur klokken fem år tilbake i tid. Etter et generasjonsskifte i bedriften gjorde de nye eierne et valg. De ville eie mer av sin egen maskinpark og gå vekk fra å basere seg på leie. De ønsket å bygge en egen avdeling for transport, og valget falt i all hovedsak på Volvo.

 

– Vi var helt ferske som lastebileiere, rett og slett noviser, så vi var veldig ærlige overfor Volvo om at vi ville trenge mye hjelp. De har vært veldig gode til å stille opp og etter hvert har vi fått et veldig godt samarbeid, sier den daglige lederen.

 

Ganske samtidig dukket det opp en ny mulighet i form av ganske sterke insentivmodeller fra oppdragsgivere som gjorde elektriske maskiner og kjøretøy høyaktuelle.

 

– Oslo kommune kom med en del hårete mål som gjorde at vi turte å satse på dette allerede i 2019. Vi så veldig tidlig hvor dette bar hen og vi var blant de aller første som kunne tilby helt utslippsfrie anleggsplasser, forteller Moe Helgesen.

Volvo sentral i elektrifiseringen

Volvos biler skulle bli sentrale i elektrifiseringen. PA var blant de aller første med bestillinger på Volvo FE Electric. Nå har de åtte elektriske lastebiler. Syv av disse er fra Volvo.

 

– Vi var lanseringskunder på både første og andre generasjon. Til å begynne med var det nærmest prototype-biler med en del feil. Det visste vi egentlig om da vi kjøpte dem, men tenkte at her måtte vi være med å tråkke løypa, sier Moe Helgesen.

 

– Det har vært gode biler, men utviklingen har gått fort. De nye FMX-ene har vært med på å øke kapasiteten vår vesentlig, understreker den daglige lederen.

 

Lett å venne seg til

Sjåfør Henning Michelsen er i ferd med å sette kursen mot deponiet på Nittedal i sin FMX. Han trives veldig godt i sin nye, elektriske dumperbil, noe han synes er en vesentlig forbedring fra FE-en.

 

– Denne har tandem, så det er drift på begge akslene bak, og det hjelper mye. Den er også høyere og bakkeklaringen gjør den bedre tilpasset til terrenget. Det er jo en stor fordel med tanke på fremkommeligheten, sier Michelsen.

 

Han har blitt vant til elektrisk bil og har blitt glad i fraværet av støy. 

Bilen går veldig mykt og fint. Den er rask og stille og har god oversikt. I-Shift-en er veldig bra. Den girer raskt og mykt.

 

 

 

 

 

 

 

 

– Bilen går veldig mykt og fint. Den er rask og stille og har god oversikt. I-Shift-en er veldig bra. Den girer raskt og mykt. Jeg merker nesten ikke skiftene her, roser han.

 

Med større batteri blir også bilen tyngre. Kreftene gjør også at den bruker mer energi, men i sum går den lengre enn de tidligere modellene han har hatt. Det gjør at han relativt enkelt kan planlegge dagen slik at han kan fylle på med mat på samme tid som bilen får påfyll av strøm.

 

Påfyllet foregår på prosjektet, på hovedkontoret til PA på Kalbakken eller ute på deponi.

 

– Du må jo tenke på hva du skal kjøre hvor, men det er en vanesak. Akkurat nå så har jeg ingen grunn til å savne diesel. Dette fungerer helt topp. Det er det ingen tvil om, sier han.

Doblet ladeeffekt

Nullutslippsandelen i bil- og maskinparken til PA er på over 90 prosent. Lars-Fredrik Moe Helgesen innrømmer at det ikke er alle prosjekter det er hensiktsmessig å tilby en utslippsfri anleggsplass på, men forteller samtidig at strikken stadig strekkes lenger.

 

– Vi har akkurat gjennomført et tunnelprosjekt der vi kjørte 26 000 fastmasse-kubikk. Det er ganske brukbare volum vi kjører med el-lastebilene, fastslår han.

 

Det som i størst grad bestemmer er målsettingen om at de skal være i stand til å grave og transportere like effektivt som med konvensjonelle maskiner.

 

– Når vi tilbyr et anlegg som skal være utslippsfritt, så ønsker vi å komme dit at det ikke er noen merkostnader ved at det er mindre effektivt, presiserer den daglige lederen.

 

– De nye FMX-bilene har jo den egenskapen. De må lades i lunsjpauser, ellers går de hele dagen. Med disse kan vi i tillegg hurtiglade opp til 300 kW. Det var gøy da vi fikk dem. Det er en god arbeidsplass, og det er et flott redskap, avslutter Lars-Fredrik Moe Helgesen.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.