Doblet ladeeffekt
Nullutslippsandelen i bil- og maskinparken til PA er på over 90 prosent. Lars-Fredrik Moe Helgesen innrømmer at det ikke er alle prosjekter det er hensiktsmessig å tilby en utslippsfri anleggsplass på, men forteller samtidig at strikken stadig strekkes lenger.
– Vi har akkurat gjennomført et tunnelprosjekt der vi kjørte 26 000 fastmasse-kubikk. Det er ganske brukbare volum vi kjører med el-lastebilene, fastslår han.
Det som i størst grad bestemmer er målsettingen om at de skal være i stand til å grave og transportere like effektivt som med konvensjonelle maskiner.
– Når vi tilbyr et anlegg som skal være utslippsfritt, så ønsker vi å komme dit at det ikke er noen merkostnader ved at det er mindre effektivt, presiserer den daglige lederen.
– De nye FMX-bilene har jo den egenskapen. De må lades i lunsjpauser, ellers går de hele dagen. Med disse kan vi i tillegg hurtiglade opp til 300 kW. Det var gøy da vi fikk dem. Det er en god arbeidsplass, og det er et flott redskap, avslutter Lars-Fredrik Moe Helgesen.