Mye mer energieffektivt
Produktsjefen mener det er et aspekt som gjerne blir borte i diskusjonen om elektriske lastebiler.
– Man snakker om at det er kraftkrise og at det er problemer med strømnettet, men det vi egentlig står i er en energikrise, sier han. Her ligger mye av hans faglige forankring. Vi har ikke ubegrenset med energi.
– Jeg tror vi ville fått elektriske drivlinjer uavhengig av CO2-problematikken. Nettopp fordi det er mulig å gjøre ting med elektriske motorer du ikke kan med forbrenningsmotorer, og fordi det er så mye mer energieffektivt, sier Bergflødt. Han drar frem Hagens Transport, som kjører matvarer fra Brumunddal til Asko i Vestby.
– Selv om vi sammenligner den batterielektriske bilen med den beste dieselmotoren du kan få kjøpt, bruker de halvparten av energien med batteri. Det er uomtvistelig. Vi har for eksempel kjørt med 50 tonn totalvekt fra Liertoppen til Skøyen og kommet frem med samme energimengde på batteriene som da vi startet. Du kan kjøre den strekningen billig med forbrenningsmotor også, men aldri helt uten å ha brukt drivstoff fastslår Bergflødt
– I bunnen ligger det en fullstendig helhjertet overbevisning om at dette er en bedre løsning. Vi kan levere en bedre bil med elektrisk drivlinje enn vi kan med forbrenningsmotor. Bilfaglig sett er det ingen tvil om det, fortsetter han.