Trond Karlsen ble fristet da Braathen Landskapsentreprenør søkte om sjåfør til el-lastebil. Nå planlegger 55-åringen å kjøre elektrisk resten av yrkeskarrieren.

Ringreven som har blitt helt elektrisk

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

Trond Karlsen, sjåfør for Braathen Landskapsentreprenør

Min erfaring med en elektrisk lastebil er rett og slett veldig positiv. Totalen er meget bra.

– Jeg ønsket å prøve noe nytt etter å ha kjørt dieselbiler i 27 år. Da jeg så muligheten hos Braathen, ble jeg trigget. Jeg hadde ingen erfaringer med el-lastebiler fra tidligere, så det er klart jeg var spent. Men jeg har ikke blitt skuffet – snarere tvert imot, fastslår Karlsen.

Positive erfaringer

Trond Karlsen ble fristet da Braathen Landskapsentreprenør søkte om sjåfør til el-lastebil. Nå planlegger 55-åringen å kjøre elektrisk resten av yrkeskarrieren.

Sjåføren for Braathen Landskapsentreprenør er i full sving med dagens gjøremål. Karlsens Renault D Wide Z.E. smyger seg frem og tilbake i Oslo og omegn.

– Oppdragene mine er hovedsakelig kjøring av masser inn og ut på de forskjellige prosjektene. Det kan også være noe flytting av maskiner, for eksempel små gravemaskiner, samt materialer og lignende. Med krokløfteren kan jeg også sette kassa på bakken slik at det blir enklere for de andre på prosjektene, forteller Karlsen.

Etter sitt første år med el-lastebil, er han klar på at doningen mestrer de dagligdagse oppgavene.

– Min erfaring med en elektrisk lastebil er rett og slett veldig positiv. Totalen er meget bra, mener den rutinerte lastebilføreren.

Planlegging er nøkkelen

Et annet element hans nye arbeidshverdag har medbrakt, er justering av kjørestil. For å utnytte bilen maksimalt.

– Du må forandre litt. Sammenlignet med en dieselbil, bør du kjøre litt mer økonomisk. Det går blant annet på å la bilen rulle i nedoverbakke for å generere mest mulig, fremfor å bruke gassen så mye. Det er bare å la det trille av gårde og ta det med ro, smiler Karlsen, og er den første til å innrømme at han ikke alltid husker sitt eget råd.

– Noen dager er mer hektiske enn andre, da er det lett å glemme seg litt bort. Likevel så lader jeg bare en gang om dagen, så jeg vil påstå at jeg har funnet en ok kjørestil.

Rolig på gassen

En vanlig arbeidshverdag for Karlsen består som regel av relativt korte, men hyppige turer.  Noe bilen hans med batterikapasitet på 265 kWh, løser godt.

– Rekkevidde og lading var noe jeg var spent på, men det går veldig greit. Jeg lader en gang i arbeidstida, og ladetiden er i all hovedsak mellom 45 minutter og en time. Har jeg for eksempel 40 prosent igjen på batteriet, får jeg ladet den opp til ca. 90 prosent igjen i den pålagte pausa, forteller Braathen-føreren.

Han er likevel tydelig på at planlegging er nøkkelen.

–  Det var uvant i starten å måtte lade fremfor å fylle diesel. Men jeg har blitt overrasket over hvor bra det faktisk går når man planlegger dagen. Så lenge man har kommunikasjon med de andre og planlegger litt på morgenkvisten, er det ikke noe problem.

High-visibility clothing, Automotive tire, Hard hat, Motor vehicle, Wheel, Workwear, Helmet, Asphalt

Lading og kjørestil er noen aspekter. Men hvilke andre elementer er det som skiller el-utgaven fra Karlsens tidligere arbeidsverktøy?

– Når det kommer til smidighet, synes jeg faktisk elbilen er bedre enn de tradisjonelle. Det er en av de aller største styrkene til den jeg har nå, begynner Karlsen.

Han går videre til bilens støynivå som er noe helt annet enn det han er vant med fra før.

– Støymessig har det blitt en helt annen hverdag. Jeg savner ikke den kontinuerlige lyden fra motoren. Den har du ikke med el-lastebil, noe som definitivt er en fordel når du sitter så mange timer i bilen hver dag, påpeker Karlsen.

– Når det kommer til krefter, er den sterk nok til at jeg får gjort den jobben jeg skal. Den kunne sikkert vært enda litt sterkere, men den tilfredsstiller behovet mitt, fortsetter Braathen-mannen.

Han er likevel klar på at han hadde ønsket en konkret endring på sin 2021-modell.

– Det eneste jeg kan sette fingeren på, er at du ikke kan løfte den bakre akselen. På vinteren kan det derfor være utfordrende enkelte ganger å få nok trykk på drivhjulene. Når det er sagt - med de oppdragene jeg har i dag, har jeg ingen planer om å gå tilbake til dieselbil, sier Karlsen.

Så skal det også nevnes at for dagens D Wide Z.E. finnes det muligheter for løft- og styrbar boggiaksel.

Smidig og stille

– Støymessig har det blitt en helt annen hverdag.

Trond Karlsen

Jeg håper å kunne kjøre i mange, mange år til. De årene ser jeg for meg blir i en elektrisk lastebil - det er fremtiden.

Trond Karlsen

Automotive tire, Motor vehicle, Bicycle part, Bumper, Rim

Trond Karlsen begynner å nærme seg lunsjpause på Vålerenga. Når føreren fyller opp energilagrene, skal Renault-bilen gjøre det samme.

– Det har vært artig å prøve noe nytt etter mange år i bransjen. Jeg må også få skryte av Renault – de er lette å komme i kontakt med og hjelper oss når vi har behov for det, forteller Karlsen.

Veien videre for 55-åringen selv er i stor grad lagt. Ikke bare for arbeidstimene etter lunsj, men også for årene som venter.

– Jeg trives godt her hos Braathen, i tillegg er jeg veldig fornøyd med bilen. Jeg håper å kunne kjøre i mange, mange år til. De årene ser jeg for meg blir i en elektrisk lastebil - det er fremtiden.

Elektrisk fremtid

Mode of transport, Motor vehicle, High-visibility clothing, Automotive design, Workwear, Window, Jacket
Vehicle registration plate, Automotive tire, Wheel, Sky, Window, Building, Cloud

Renault Trucks D Z.E. lar deg bytte til en elektrisk løsning uten bekymringer.

Automotive parking light, Motor vehicle, Wheel, Cloud, Sky, Tire, Truck

MER OM D Z.E.

Motor vehicle, Sky, Cloud

Renault Trucks D Wide Z.E. lastebiler ivaretar rekkevidde og nyttelast samtidig som den har lavere totale driftskostnader.

MER OM D WIDE Z.E.

Les mer om Renault Trucks

Hard hat, High-visibility clothing, Motor vehicle, Helmet, Workwear, Smile, Sky, Plant, Tree, Building

Braathen Landskapsentreprenør satser på nullutslipp, og har satt sin lit til elektriske biler fra Renault Trucks.

LES SAKEN HER

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR RENAULT TRUCKS

Text, Font, Logo

ANNONSE

at-logo.svg

ANNONSE

at-logo.svg