FORNØYDE: Maskinfører og arbeidende formann Knut Anders Mathisen og medeier Are Tangstad i Tangstad Transport er godt fornøyde med løsningen for undervannsgraving.
FORNØYDE: Maskinfører og arbeidende formann Knut Anders Mathisen og medeier Are Tangstad i Tangstad Transport er godt fornøyde med løsningen for undervannsgraving.

ANNONSØRINNHOLD:

- Med Leica får vi øyne under vann

En ganske spesiell gravemaskin må ha utstyret i orden for å gi maskinføreren full oversikt.

Publisert Sist oppdatert

I Malm, et lite tettsted et par mil fra Steinkjer, bygges nå verdens største settefisk-anlegg, hvor det skal produseres 20 millioner smolt – altså unge laksefisker – i året.

For å få til noe slikt må det litt spesielt utstyr til, noe Tangstad Transport ikke er redd for å ta i bruk.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STANDARD:</span> Maskina er en standard Volvo EC380 – bare med ekstra langt aggregat.
STANDARD: Maskina er en standard Volvo EC380 – bare med ekstra langt aggregat.

- I utgangspunktet er dette en standard Volvo EC380 gravemaskin, kjøpt med standard aggregat, sier Knut Anders Mathisen, maskinfører og arbeidende formann i Tangstad Transport.

- Så har vi kjøpt et 18-meters aggregat som vi kan skifte til når vi trenger langt utstyr, sier Mathisen.

Volvo-maskina er ny av høsten, og foreløpig har de bare hatt behov for å bytte til det lange aggregatet én gang – en jobb som tok et par dager.

- Vi har et mål om å komme ned på en halv dag for skifte av aggregatet, sier Mathisen.

Under havoverflaten

Både det lange og standard-aggregatet er utstyrt med maskinstyringsløsninger fra Leica Geosystems.

Det er utstyr som kommer veldig godt med i arbeidet som gjøres i Malm.

- Vi holder blant annet på med ferskvannstilførsel, hvor to kilometer rør skal ligge i fjorden, sier Mathisen.

- Da er vi avhengig av å komme så langt ut i sjøen som mulig for å grave, sier han.

Når de i tillegg skal ned med en stor sjøvannspumpestasjon, som også krever at vi må under havoverflaten, er formannen veldig glad de har godt utstyr montert på maskina.

- Vi har gått for et standard Leica-system, men alle sensorer og kabler er vanntett, så det fungerer bra for oss, sier Mathisen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UNDER VANN: </span>Leica-systemet blir maskinførerens «øyne under vann» når det jobbes i Beitstadfjorden i Trøndelag.
UNDER VANN: Leica-systemet blir maskinførerens «øyne under vann» når det jobbes i Beitstadfjorden i Trøndelag.

Øyne under vann

Prosjektet tegnes opp med grøfteprofiler og målinger på samme måte som prosjekter på land, men når gravingen settes i gang er Mathisen og gjengen i Tangstad helt «overlatt» til teknologien.

Jeg graver etter det jeg ser på skjermen, og da er jeg på centimeteren

Knut Anders Mathisen

- Leica-systemet blir på en måte øynene våre under vann, sier han.

Når det graves under vann, er det veldig dårlige siktforhold. Sand og mudder virvles opp og gjør vannet grumsete og lite gjennomsiktig.

- Man ser ingenting og er avhengig av å stole på GPS-en, sier Mathisen.

- Jeg graver etter det jeg ser på skjermen, og da er jeg på centimeteren, sier han.

Siden de jobber i et havnebasseng hvor det også skal ferdes båter er det ekstra viktig at sluttproduktet blir som levert, og at det ikke legges igjen ujevnheter på sjøbunnen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VANNTETT: </span>Både sensorer og kabler er vanntett, så det er ikke noe problem å jobbe i det våte element.
VANNTETT: Både sensorer og kabler er vanntett, så det er ikke noe problem å jobbe i det våte element.

Snart 100 år i bransjen

Tangstad Transport fyller om ikke lenge 100 år. Med en lastebil brukt til massetransport og snøbrøyting startet Arne Tangstad bedriften allerede i 1925.

Nå er det Arnes to barnebarn Are og Tom Roger som driver bedriften, med deres mor Astrid som største eier i bedriften.

I dag driver selskapet med flere ting. Blant annet har de kontrakt med MM Karton FollaCell AS som innebærer all tømmer- og flislossing, masselasting i båttraffikken til MM Karton FollaCell AS, samt utkjøring av massen fra produksjonslageret til kailageret – og som i tillegg til å gjøre brøyting og strøing, har god erfaring med grunnarbeid, vann, kloakkanlegg og veiarbeid.

Foretrukkent valg

Mathisen er ikke fremmed med å bruke maskinstyringssystemer på nye måter – ei heller å teste ut nye løsninger før de er på markedet. Han er med i testpilot-programmet til Leica.

- Da er jeg med og både alpha- og beta-tester løsninger, med utprøving av nye ting som kommer. Det kan være både uker og måneder før det jeg tester er på markedet, sier Mathisen.

- Jeg syns sånt er veldig artig, sier han og legger til at han har gjort tilsvarende for andre leverandører av maskinstyring tidligere.

Nå går det derimot bare i Leica.

- Vi har fem gravemaskiner med Leica-system, i tillegg til en bulldoser, sier Mathisen.

- Leica har et fint brukergrensesnitt, det er lett å forstå for maskinføreren, det er enkelt å gjøre databehandling og stikkerne vi bruker ser helst at vi bruker GPS-systemet til Leica. Da blir det et foretrukkent valg, sier Mathisen.

- Kjempebra support

Den største avdelingen i Leica utenom Oslo er nettopp her i Midt-Norge. Her er Geir Hjertø salgsingeniør.

- Vi har en veldig stabil og erfaren organisasjon her i Midt-Norge, sier Hjertø.

Med to selgere, tre service-teknikere og to på support er det ikke vanskelig å få hjelp.

- Supporten til Leica er kjempebra, med et godt servicenett, sier Mathisen i Tangstad Transport.

- Dessuten er det lett å få tak i folk om det blir nødvendig – men det er jo heldigvis lite feil, avslutter Mathisen.

Leica Geosystems

Les mer om hva Leica Geosystems tilbyr:

Ett panel, én programvare, alltid tilkoblet

Powered by Labrador CMS