ANNONSE

at-logo.svg
Rectangle, Font

Lang erfaring med elektriske gravemaskiner:

- Minst like gode som dieselmaskinene

- Vi trykket på knappen og bestilte de to første Z-line-maskinene den dagen Norge stengte ned i mars 2020.

Det sier Leif Søbstad, utstyrsansvarlig i entreprenørfirmaet Søbstad AS, med base i Trondheim.

Med tre og et halvt års erfaring er det få i Norge som har lært mer om de elektriske Cat-maskinene enn dem.

- Vi kjøpte en 310 og en 320 Z-line – og i ettertid har vi skaffet oss en 320 Z-line til, sier Søbstad.

I tillegg har de elektriske hjullastere og en minigraver i utstyrsparken, så de er godt kjent med elektrifiseringen av anleggsplassene.

- Dette er drevet av krav fra Trondheim kommune, og Trøndelag fylkeskommune har så smått begynt å innføre krav om elektrisk maskinpark også, sier Søbstad.

- Søbstad var blant de aller første i Trondheim som tok sjansen på elektriske maskiner, sier Arne Røstvoll.

Han er salgsingeniør i Pon Equipment, og har jobbet tett med Søbstad – firmaet som har vært Pon-kunder siden 1965.

Med tre og et halvt års erfaring har Søbstad gjort seg mange og gode erfaringer med de elektriske Z-line-beltegraverne fra Caterpillar og Pon.

Annonsørinnhold produsert av Native Media for Pon Equipment

Z-line er en serie helelektriske maskiner utviklet av Pon Equipment i Norge.

Et lite, men dedikert team fra Pon Equipment AS bygget i samarbeid med Caterpillar en prototype som dannet grunnlaget for det som i dag heter Z-line – og som er tilgjengelig i 12-, 25- og 34-tonnsklassen.

- Alle som kjøpte Z-line så tidlig som oss var nok forberedt på at det ville bli et slags pilotprosjekt, sier Søbstad.

- Det var naturligvis litt «prøv og feil» det første året, men etter det har det fungert veldig bra. De elektriske maskinene er i drift på akkurat samme måte som andre maskiner, sier han.

Z-line-maskinene kommer til Pon Equipment som ferdige maskiner, uten dieselmotor, fra Caterpillar. Deretter monteres det elektriske drivverket inkludert batteriet.

- Resultatet er maskiner som har samme ytelse og egenskaper som dieselmaskinene – for teknologien ellers er den samme, sier Røstvoll.

Var elektrisk pilot

Det var naturligvis litt «prøv og feil» det første året, men etter det har det fungert veldig bra. De elektriske maskinene er i drift på akkurat samme måte som andre maskiner

Leif Søbstad

"

Leif Søbstad

De som kjører elektrisk er veldig innstilt på at dette er løsningen

- Utfordringen med slike maskiner er det samme som for elektriske biler: Rekkevidde. Det går på antall timer i produksjon, sier Røstvoll.

I de fleste tilfeller kjører maskinføreren frem til lunsj, hvor ladekabelen settes i. Batteriet lades fra 50-80 prosent på en times tid, og etter lunsj kjøres maskinen frem til arbeidsdagens slutt.

Men noen ting krever langt mer energi enn andre.

- Maskinføreren bør unngå unødvendig transport. Belting krever mye energi, så de bør tenke seg litt om, sier Søbstad.

- Man må tilpasse arbeidsflyten litt, og sørge for å ha ladeløsningen nærme nok maskina. Da slipper vi å flytte den langt for å lade, sier han.

Utfordringen

Dette må til for å øke el-andelen

Søbstad ser for seg flere elektriske maskiner i parken fremover, men har samtidig noen hjertesukk for å få det til.

- Vi er avhengig av forutsigbare rammevilkår som støtteordninger fra Enova, sier han.

Enova har i dag en støtteordning som kan gi inntil 40 prosent av dokumenterte merkostnader for kjøp av elektriske anleggsmaskiner, men det er konkurranse om støttemidlene og ingen garanti for at søknaden innvilges.

- Vi opplever at det er vanskeligere nå enn tidligere å få støtte, sier Søbstad.

- Dessuten er byggherren som setter krav om elektriske maskiner nødt å være med på å betale for det, sier Søbstad.

Med den lange erfaringen har Søbstad opplevd at de ansatte har blitt «el-entusiaster» på anleggsplassene.

- Når det kommer til jobben Z-line-maskinene gjør, er de minst like god som diesel-maskinene, sier han.

Det lave støynivået og totalt fravær av vibrasjoner fra dieselmotoren gjør arbeidsmiljøet langt mer behagelig for de som kjører maskinen.

- De som kjører elektrisk er veldig innstilt på at dette er løsningen, sier Søbstad.

- Minst like god som diesel-maskinene

Ladeløsningene kommer i flere former. Blant annet er Trondheim kommune med på å tilrettelegge der det er mulighet for det – og i tillegg kjøres batteribanker ut på anleggsplassene for å kunne gi hurtiglading med 150 kilowatt effekt.

- Pon Energy Rental leier i dag ut aggregat som kan brukes, og vi tilbyr nå også batteribanker til utleie, sier Røstvoll.

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR PON EQUIPMENT