ANNONSØRINNHOLD:

PÅLITELIG: Cat 330-maskinen til Lekven Entreprenør har over 2.500 arbeidstimer. Utelukkende gode erfaringer, mener maskinfører Lars Henrik Fauske.

Klassens laveste drivstoff-forbruk:
- Jeg har ikke kjørt noe som kan måle seg med denne

- Jeg ble litt overrasket over at det var så stor forskjell, sier daglig leder Hallgeir Lekven i Lekven Transport AS om effektiviteten på Cat 330. De nye Cat-maskinene sparer både penger og tid på flere måter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Lekven Entreprenør AS i Os sør for Bergen har i nærmere to og et halvt år hatt en Cat 330, som nå har over 2.500 arbeidstimer på telleren.

Det er en gravemaskin daglig leder Hallgeir Lekven er knakende godt fornøyd med.

Maskina har vist seg å være eksepsjonelt pålitelig – i tillegg til å bruke veldig lite drivstoff.

- Jeg ble litt overrasket over at det var så stor forskjell i forhold til maskinene vi var vant med, sier Lekven.

- En Cat 330 nå bruker jo mindre enn hva en 20-tonner gjorde for bare noen år siden, sier han.

- Og dette har ikke gått ut over arbeidskapasiteten til maskina?

- Absolutt ikke. Dette er et råskinn av ei maskin, sier Lekven entusiastisk.

RÅSKINN: - Cat 330 er et råskinn av ei maskin, sier Hallgeir Lekven.

Gjør alt mulig med 330-en

Maskinfører Lars Henrik Fauske hos Lekven Entreprenør bruker 330-en daglig, og bruker den til det aller meste.

- Gjennomsnittsforbruket ligger på litt over 16 liter i timen, med alt i fra lasting til muring. Jeg gjør alt mulig med den maskinen, sier Fauske.

- Det er godt variert arbeid, så det er et relativt realistisk forbruk, sier han.

I motsetning til andre maskiner han har erfaring med slipper han nå å fylle drivstoff hver dag.

- Her kan jeg kjøre en ti timers dag uten problemer – og så en halv dag igjen etterpå, sier han.

ALLSIDIG: Lars Henrik Fauske er maskinfører i Lekven Entreprenør og bruker sin Cat 330 til nær sagt alt mulig.

Bestilte 323 etter gode erfaringer

Erfaringene fra Lekven Entreprenør bekreftes av Anlegg AS, et annet entreprenørfirma i Bergens-området. De har skaffet seg god erfaring med Cat 320 – så god erfaring at de like gjerne har bestilt en 323 i tillegg.

- Det var på tide å oppgradere litt i maskinparken, og siden vi er så fornøyde med Cat 320-en kjøpte vi like gjerne en Cat til, sier Roger Tyssebotn, daglig leder i Anlegg AS.

Han mener Cat-maskinene er prismessig konkurransedyktig, i tillegg til at de har veldig god drivstofføkonomi.

- Drivstoff er den nest største utgiftsposten vår, og med prisene som har vært nå merkes det godt på økonomien at forbruket er lavt, sier Tyssebotn.

GODE ERFARINGER: Roger Tyssebotn, daglig leder i Anlegg AS, og Kim André Hartveit, maskinfører Cat 330 i Anlegg AS.

- Bekrefter gjennomsnittet i drivstoffreduksjon

Det Lekven og Tyssebotn opplever underbygges også av statistikk Pon Equipment sitter på.

- Både Lekven Entreprenør og Anlegg viser til tall som bekrefter gjennomsnittet, samtidig som begge to virker flinke til å benytte teknologien og egenskapene til de nye Cat graverne som gjør arbeidet både lettere og billigere.

BESPARELSER: Anlegg AS får se en god besparelse i lommeboken med Cat 323, mener Marius Halnes i Pon Equipment.

Det sier Marius Halnes, produktsjef Cat gravemaskiner i Pon Equipment.

- Statistikken viser at den nye serien har stor drivstoffbesparelse i forhold til F-serien: Cat 320 gir en drivstoffbesparelse på rundt 15 prosent i forhold til forgjengeren, Cat 320F, mens Cat 330 bruker cirka 9-10 prosent mindre drivstoff enn forrige modell Cat 330F gjorde, sier Halnes.

- Nå som Tyssebotn i Anlegg AS også har bestilt seg en ny 323, så skal han nok få se at tallene her også vil gi han en god besparelse i lommeboken. Nye Cat 323 viser til cirka 15 prosent mindre forbruk enn sin forgjenger Cat 323F, smiler Halnes.

SKAPER FORUNDRING: Resten av anleggsplassen klør seg i hodet over det lave forbruket Kim André Hartveit oppnår med sin Cat 320.

Lurer på hvordan det er mulig

- De andre på anleggsplassen lurer på hvordan det går an, sier maskinfører Kim André Hartveit i Anlegg AS med et smil.

Når Hartveit holder på med normalarbeid som planering eller grøfter i eget tempo er han nede i 7,5 liter i timen. Ved lasting rundt ni liter i timen, forteller Hartveit.

- Det er klart du sparer både tid med påfylling og ikke minst penger, sier han.

- I løpet av fem-seks år med en maskin blir det ganske store summer etter hvert, legger han til.

- De nye modellene har ikke nødvendigvis bare et lavt drivstoff-forbruk, men de er mer drivstoffeffektive! Og når da sjåfører, som Lars Henrik og Kim André, klarer å utnytte denne effektiviteten så får du gjort jobbet jobben uten at det går på bekostning av forbruk eller kraft, sier Halnes hos Pon Equipment.

VEKTSYSTEM: Det er ikke bare lavere forbruk som sparer penger. Også Cat Payload gjør det gjennom å levere nøyaktig riktig vekt på lasten - hver gang.

Treffsikkert vektsystem

De moderne Cat-maskinene har i tillegg til et veldig lavt drivstoff-forbruk flere funksjoner som kan spare både tid og penger. En av de viktigste er Cat Payload: Et system som måler vekten på det som lastes.

Bøtene for overvekt er enormt store, så det lønner seg å bruke Cat Payload. Samtidig koster det veldig mye penger å grave ut to tonn for lite hver gang.

Kim André Hartveit, Anlegg AS

- Dette er noe jeg bruker ganske mye, sier Hartveit.

- Vi har kontrollert vekten som gravemaskinen oppgir mot å kjøre lastebilene på vekta før og etter lasting, og det stemmer hver gang, sier han.

Med Cat Payload nullstilles vekt-telleren når en ny lastebil skal fylles, og gravemaskinføreren har dermed stålkontroll på hvor mange tonn som er lastet på bilen til enhver tid.

- Bøtene for overvekt er enormt store, så det lønner seg å bruke et slikt system. Samtidig koster det veldig mye penger å grave ut to tonn for lite hver gang. På et stort prosjekt kan det bli mange hundre lass som kjøres helt unødvendig, sier han.

DRØMMEKONTOR: - Det er mange som kan være sjalu på dette kontoret her, sier Kim André Hartveit i Anlegg AS.

Optimaliserer kjøringen

- Cat Payload er veldig økonomisk besparende, både for oss og transportørene, istemmer Hallgeir Lekven.

- Det er ikke alltid like godt å vite hvor mye du har i skuffa – stein har ei vekt, leire en helt annen, og laster du like mye med forskjellige masser gir det store utslag i vekten, sier Lekven.

- Nå får vi optimalisert kjøringen, og Cat Payload er et veldig godt hjelpemiddel, sier han.

Cat Payload er standardutstyr på disse maskinene.

- Sitter som en konge

Tilbake i hytta på Cat 320-en til Kim André Hartveit er han strålende fornøyd med arbeidsmiljøet. God komfort og lavt støynivå, kombinert med upåklagelig presisjon gjør hverdagen enklere.

- Her sitter jeg som en konge, og tror det er mange som kan være sjalu på dette kontoret her, smiler han.

Med erfaring fra det aller meste av maskiner på det norske markedet er ikke Hartveit i tvil om hvor han trives best:

- Dette er det beste som er å få i dag, sier han.

Les mer om de nyeste Cat-maskinene

Den nye serien Cat beltegravere fra 13-55 tonn er svært drivstoffeffektive. Les mer om maskinene her:

https://www.pon-cat.com/no/pon-equipment/nyheter/nyhetsaker/drivstoffeffektive-gravemaskiner

Powered by Labrador CMS