ANNONSØRINNHOLD:

MASKINFØRER: Aleksander Stormoen, maskinfører i Gunnar Holth Grusforretning AS, bak spakene på den helt nye Cat 980 XE.

I førersetet på fremtidens maskin

Som den første kunden av Cat 980 XE i Norge får Gunnar Holth Grusforretning AS være med på å forme fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Det er moro å stå her og ha levert noe som er så sprekt!

Gunder Grimsrud er Key Account Manager i Pon Equipment og ser Norges første Cat 980 XE suse forbi i Lillehammer Pukkverk.

- Den er veldig sterk, kjapp og effektiv, sier Håvard Haug.

Haug er maskinansvarlig i Gunnar Holth Grusforretning AS, som har kjøpt de to første 980 XE-ene i Norge.

DELER ERFARINGER: Håvard Haug (t.v.) er spent på erfaringene maskinfører Aleksander Stormoen gjør seg i den nye maskinen.

Et steg mot fremtiden

I førersetet sitter Aleksander Stormoen, maskinfører i Gunnar Holth Grusforretning AS. Han har latt seg imponere etter å ha satt seg inn i all den nye teknologien og de nye funksjonene maskinen tilbyr.

- Denne maskina gjør veldig mye av jobben «selv», sier Stormoen fra det helt toppmoderne førerhuset på 980 XE-maskinen.

- Den er såpass avansert at den ofte jobber raskere enn føreren, sier han, og henviser til alle de automatiske systemene maskinen byr på.

Stormoen mener dette er et stort steg i utviklingen som kommer.

- Vi ser jo hvilken vei det går. Mer automatisering og teknologi, hvor føreren i større grad blir en operatør, sier han.

Han setter stor pris på ting som 360-graders kameravisning, som gir ham oversikt selv i blindsonene, og på det helt nye girsystemet som gjør at motoren kan kjøres på lavere turtall enn tidligere.

- Den går mye stillere enn tidligere maskiner, sier Stormoen.

Det gir et langt bedre arbeidsmiljø.

Vi ser jo hvilken vei det går. Mer automatisering og teknologi, hvor føreren i større grad blir en operatør, sier Aleksander Stormoen i Gunnar Holth Grusforretning.

Nytt girsystem

Heming Kornstad er produktsjef for hjullastere i Pon Equipment, og forklarer nærmere hvordan det nye girsystemet i en trinnløs CVT girkasse (kontinuerlig variabel transmisjon) fungerer:

- Enkelt forklart kan man si at en CVT-girkasse splitter kreftene i en mekanisk og en hydraulisk del. Dette gir deg det beste fra to verdener! sier Kornstad.

Les mer om XE-teknologien

Her kan du lese mer om teknologien som sitter i Cats XE-maskiner.

- Den mekaniske delen bidrar med å redusere effekttapet ved at converteren er fjernet, mens den hydrauliske delen gir variabel hastighet fra 0 - 40 km/t og forhindrer momentavbrudd, forklarer han.

- Det at girkassen kontinuerlig tilpasser seg gjør at motoren kan jobbe der den er mest effektivt - uavhengig av turtall. Summen av dette er høy effektivitet, lavere drivstofforbruk og høy førerkomfort.

UTVIKLING: Aleksander Stormoen (t.v.) forklarer sine første erfaringer med CAT 980 XE til Key Account Manager i Gunder Grimsrud i Pon Equipment.

Må følge med i timen

At forbruket går ned er ikke bare viktig for å redusere diesel-regninga – det blir også viktig for å skaffe seg oppdrag.

- For vår del må vi følge med i timen, sier Haug i Gunnar Holth.

- Anbudene blir stadig strengere, og skal vi være med i konkurransen må man levere EPD-er som viser nøyaktig CO2-regnskap, sier han.

- Om du velger Cat 980 XE får du en maskin med topp ytelse, høy produktivitet og lave driftskostnader som gjør det til en god investering! sier Grimsrud.

TEKNOLOGI: Cat 980 XE har egne førerprofiler som husker innstillingene til hver enkelt maskinfører.

Får ønsket oppfylt

I pukkverket bli Stormoen i Gunnar Holth testpilot for den nye maskinen i firmaet. Selv om de aldri hadde prøvd den helt nye maskinen før, føler ikke Håvard Haug at de tok noen særlig risiko ved å kjøpe den usett.

- Vi vet godt hva vi får uti fra vår erfaring med Pon og Cat, sier maskinansvarlig Haug.

- Det er en «trygg sjanse» å ta, sier Grimsrud med et smil.

- Jeg var spent på mottakelsen hos sjåførene, men Aleksander har virkelig satt seg ordentlig inn i den nye maskina. Det er veldig artig, sier Haug.

I førerhuset nyter Stormoen fremskrittene, men savner én ting han kunne tenke seg:

- Maskina har et veldig fint førermiljø, men jeg vil gjerne ha fire-punkts setebelter, sier Stormoen.

Dette er tilgjengelig som ekstrautstyr, og Grimsrud svarer kontant:

- Det skal vi sørge for at du får!

Les mer om Cat 980 XE

Nysgjerrig på mer informasjon om Cat 980 XE? Du kan lese mer om maskinen her.

Powered by Labrador CMS