Gasser på med klimanøytralt drivstoff

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

JP Aarseth Transport AS satser på biogass-biler fra Volvo. Sjåførene roser kjøreopplevelsen, økonomen fryder seg over forbruket, og ikke minst er det mer miljøvennlig.

– Vi er avhengig av biler som går på biogass for å levere anbud, men det er ikke bare derfor vi gjør det. Det er for å være miljøvennlige også. Det er egentlig en vinn-vinn-situasjon, innleder driftssjef Tor Erik Steinsrud.

Det er for å være litt foran de andre.
Jan Petter Aarseth, eier, JP Aarseth Transport AS.

– Foran de andre

Den største oppdragsgiveren til JP Aarseth Transport er Ragn-Sells, og den primære arbeidsoppgaven er å frakte avfall fra Vestfolds gjenvinningsstasjoner til Ragn-Sells anlegg på Borgeskogen. Med transportoppdrag innenfor hjemfylket og en fyllestasjon nærmest i egen bakgård har alt ligget til rette for satsingen på biogass-biler.
 
– Hvis dette gjøres riktig kan man også komme økonomisk godt ut av det. Det er ikke nødvendigvis slik at man taper penger på å være miljøvennlig, sier Steinsrud.

Akselerert

De har hatt én Scania-gassbil siden 2019, men i år har det akselerert. Ved utgangen av året har de ytterligere fire gassbiler. Alle fire er Volvo, i form av to krokbiler, en skapbil og en trekkvogn. Det kommer ytterligere en krokbil i 2023.
 
– Det er for å være litt foran de andre. Det tvinger seg jo litt frem også. Vi jobber mye mot det offentlige, og du får ikke levert et eneste anbud her på Østlandet uten alternative drivlinjer, fastslår eier Jan Petter Aarseth.
 
De nevnte bilene som er i bestilling er alle Volvo. Vi skal gå nærmere inn på både sjåførenes erfaring, og forbrukstallene, men det handler også om mer enn det.
 
­­– Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe, sier driftssjef Steinsrud.

Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe.
Tor Erik Steinsrud, driftssjef, JP Aarseth Transport AS.

Ble imponert

Det var på ingen måte gitt at det skulle bli Volvo, men Aarseth fikk virkelig øynene opp for hva svenskene kan levere da han tidligere i år var på tur med en nyinnkjøpt 500 I-Save. Riktignok en diesel, men med helt tilsvarende kjøreegenskaper.
 
– Jeg hadde ikke trodd jeg skulle si det, for jeg må innrømme at hjertet har banket hardest for Scania, men jeg vil påstå at det er den beste lastebilen jeg noensinne har kjørt. Jeg kunne sitte helt tilbakelent og slappe av, sier han.

– Bare Volvo som gjelder

En annen som har latt seg imponere er sjåfør Jarle Wattenberg Rønning. Om noen hadde fortalt han et par år siden at han skulle kjøre en Volvo gassbil, ville han nok ha rynket relativt kraftig på nesen. Ikke hadde han hørt så mye positivt om gassbiler, og selv hadde han på ingen måte Volvo øverst på ønskelisten.
 
­– Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg, sier han.
 
– Jeg er veldig fornøyd med sittestilling, rattjustering, og ikke minst VDS-styringen som gjør hverdagen mye lettere. Det er bare å sitte med lillefingeren på rattet, det går som en lek. Det er helt topp. Jeg har ingenting negativt å si, og jeg har blitt en Volvo-mann, utdyper Wattenberg Rønning.
 
Han har heller ingen ting å utsette på at det er gass fremfor diesel på tanken.
 
– Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne, sier han om sin Volvo FMX 460.

Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne.

Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Billigere i drift

Hva så med driftsøkonomien? Det har historisk vært mer kostbart, men med galopperende diesel-priser, spises forskjellen stadig opp.
 
– Før de voldsomme diesel-stigningene var det ca. 23% dyrere å drifte en gassbil, men nå ser regnestykket bedre ut, sier Aarseth.
 
Ikke minst er de nye Volvo-ene gjerrige på gassbruken. Daglig leder Tone Elleonore Aarseth lot seg både overraske og imponere da hun fikk se de faktiske forbrukstallene. Hun ble fortalt den var mye snillere på forbruk, men innrømmer at hun var skeptisk.
 
– Volvo-gassbilen er jo den del dyrere i innkjøp. Jeg ville se tallene, og det har vist seg at den er utrolig mye billigere i drift, sier hun.
 
Og tallenes tale var tydelig. Gassbilen fra 2020 brukte 4,8 liter per mil. Den nye Volvo-en 3,3 per mil – på helt identisk kjøring.
 
– Det er to forskjellige verdener på forbruk, fastslår den daglige lederen.

Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg.
Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Imponert over Volvos elektriske

JP Aarseth har vist at de er fremoverlente, og villig til å satse på alternative drivlinjer. Dermed er det ikke så unaturlig å spørre om batterielektriske biler. De har faktisk en eldre el-lastebil stående, men erfaringen med den er heller dårlig, og den står stort sett parkert. 

– Hovedproblemet er rekkevidden, men den er alt for brå, samtidigsom det ikke noe futt i den. Treig, men veldig voldsom fra stillestående, er attesten fra Aarseth.

Det var derfor med en god porsjon skepsis eier Jan Petter Aarseth dro til Göteborg for å teste Volvos nye elektriske biler i april i år. Hans forutinntatte holdninger ble igjen kraftig utfordret. Der opplevde han at kraftreguleringen var i full balanse.

– Jeg stoppet i den bratteste bakken på testbanen, og trampet gassen i bånn med 50-tonneren. Det bare skjøt av gårde. Ikke bare dro det godt, den var veldig fintfølende, sier han. 

– Det var en helt fantastisk bil å kjøre, men det er det med rekkevidde og pris – det er ikke gratis, legger han til.

Elefanten i rommet

Inntil videre er det biogass de satser på. Da vi besøker dem på Borgeskogen, har Volmax-selger Ole Jacob Gryte tatt med seg den aller nyeste gassbilen i JP Aarseths flåte. En FH 460 6x2 trekkvogn. Med dagens tanker går en bil som dette 45-55 mil.
 
­– Den er ikke kjøpt inn til spesifikk kjøring vi må ha gass på, men for å kunne tilby til de som gjerne vil ha det. Vi skal sette inn en bil på langkjøring, Den mest ideelle bilen er denne trekkvogna, men det går ikke om vi ikke får fylt den, sier Aarseth.
 
Dette er elefanten i rommet. JP Aarseth Transport har hatt et mål om å fase ut alle dieselbiler innen 2025, men det når de ikke. Eier Jan Petter Aarseth er helt tydelig på at det som først og fremst holder dem tilbake er den nåværende infrastrukturen. Med en fyllestasjon noen minutter unna hovedkvarteret er det selvsagt helt ideelt med kjøring i området, men det er også en av kun fire fyllestasjoner i landet. Det vanskeliggjør distribusjon over lengre avstander.
 
– Pumpestasjonen her oppe er alfa og omega for oss, understreker han.

Kraftig forbedret infrastruktur

Ole Jacob Gryte innser at dagens infrastruktur er en hemsko, og påpeker at det for dem som leverandør blir en klassisk «høna og egget-problematikk».
 
– Vi får gjerne høre at om vi selger biler så kommer det fyllestasjoner, men får ikke solgt biler om vi ikke får fylt dem, sier han.
 
– Dersom myndighetene vil noe med dette må de få gjort noe. Vi må kunne tanke på knutepunkter. Mellom Bergen og Østlandet, mellom Stavanger og Østlandet. Samme med Trondheim. Skulle du feilberegne trenger du bergingsbil, sier Jan Petter Aarseth.
 
Nå ser det virkelig ut som et skikkelig krafttak kommer. Etter besøket på Borgeskogen har det kommet svært gode nyheter for JP Aarseth, ja alle som selger, kjøper, vurderer eller kjører biogass-biler. Enova har gitt støtte til 14 nye fyllestasjoner.

Se hvilke i egen faktaboks.

Biogass-stasjoner med flytende gass (LNG):

Eksisterende:
Svinesundparken
Borgeskogen
Oslo - Furuset
Trondheim

Under bygging / fått støtte:
Aksdal
Innlandsporten / Kolomoen
Ålesund

Tilsagn om støtte - mai 2022:
Kristiansand
Sandnes
Seljord
Vestby
Børum (Skui)
Bergen (Nesttun)
Ål
Rudshøgda
Håbakken
Koppang
Åndalsnes
Bjerkvik
Tromsø
Alta

Se oversikt i kart, og les mer i denne saken: Støtter 14 nye biogass-stasjoner med 84 millioner kroner.

JP Aarseth Transport AS

Startet som et enkeltmannsforetak i 2005 og omgjort til et AS i 2015. Jobber først og fremst med avfallshåndtering for Ragn-Sells. Innen utgangen av 2022 har de fem gassbiler (LNG) i porteføljen.
 
Selskapet holder til på Borgeskogen i Vestfold, og har 15 ansatte, inkludert vikarer.
 

Biogass

Biogass består i hovedsak av metan, og dannes ved nedbrytning av organisk restmateriale som gjødsel, matavfall og planterester. Dette er biologisk materiale som allerede er en del av det naturlige CO2-kretsløpet. Det tilføres ikke ny CO2 ved forbrenning, derfor er biogass både klimanøytralt og fornybart. Biogass kan utnyttes til å produsere strøm, varme og drivstoff.
 
LNG (Liquified natural gas) – Flytende naturgass. Naturgass blir flytende ved nedkjøling til -160 grader celsisus. Dette reduserer volumet betraktelig.
 
LBG (Liqufied biogas) – Flytende biogass. Teknisk sett det samme som LNG, men gassen (flytende metan) stammer fra biogassanlegg.

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

JP Aarseth Transport AS satser på biogass-biler fra Volvo. Sjåførene roser kjøreopplevelsen, økonomen fryder seg over forbruket, og ikke minst er det mer miljøvennlig.

– Vi er avhengig av biler som går på biogass for å levere anbud, men det er ikke bare derfor vi gjør det. Det er for å være miljøvennlige også. Det er egentlig en vinn-vinn-situasjon, innleder driftssjef Tor Erik Steinsrud.

Det er for å være litt foran de andre.
Jan Petter Aarseth, eier, JP Aarseth Transport AS.

– Foran de andre

Den største oppdragsgiveren til JP Aarseth Transport er Ragn-Sells, og den primære arbeidsoppgaven er å frakte avfall fra Vestfolds gjenvinningsstasjoner til Ragn-Sells anlegg på Borgeskogen. Med transportoppdrag innenfor hjemfylket og en fyllestasjon nærmest i egen bakgård har alt ligget til rette for satsingen på biogass-biler.
 
– Hvis dette gjøres riktig kan man også komme økonomisk godt ut av det. Det er ikke nødvendigvis slik at man taper penger på å være miljøvennlig, sier Steinsrud.

Akselerert

De har hatt én Scania-gassbil siden 2019, men i år har det akselerert. Ved utgangen av året har de ytterligere fire gassbiler. Alle fire er Volvo, i form av to krokbiler, en skapbil og en trekkvogn. Det kommer ytterligere en krokbil i 2023.
 
– Det er for å være litt foran de andre. Det tvinger seg jo litt frem også. Vi jobber mye mot det offentlige, og du får ikke levert et eneste anbud her på Østlandet uten alternative drivlinjer, fastslår eier Jan Petter Aarseth.
 
De nevnte bilene som er i bestilling er alle Volvo. Vi skal gå nærmere inn på både sjåførenes erfaring, og forbrukstallene, men det handler også om mer enn det.
 
­­– Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe, sier driftssjef Steinsrud.

Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe.
Tor Erik Steinsrud, driftssjef, JP Aarseth Transport AS.

Ble imponert

Det var på ingen måte gitt at det skulle bli Volvo, men Aarseth fikk virkelig øynene opp for hva svenskene kan levere da han tidligere i år var på tur med en nyinnkjøpt 500 I-Save. Riktignok en diesel, men med helt tilsvarende kjøreegenskaper.
 
– Jeg hadde ikke trodd jeg skulle si det, for jeg må innrømme at hjertet har banket hardest for Scania, men jeg vil påstå at det er den beste lastebilen jeg noensinne har kjørt. Jeg kunne sitte helt tilbakelent og slappe av, sier han.

– Bare Volvo som gjelder

En annen som har latt seg imponere er sjåfør Jarle Wattenberg Rønning. Om noen hadde fortalt han et par år siden at han skulle kjøre en Volvo gassbil, ville han nok ha rynket relativt kraftig på nesen. Ikke hadde han hørt så mye positivt om gassbiler, og selv hadde han på ingen måte Volvo øverst på ønskelisten.
 
­– Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg, sier han.
 
– Jeg er veldig fornøyd med sittestilling, rattjustering, og ikke minst VDS-styringen som gjør hverdagen mye lettere. Det er bare å sitte med lillefingeren på rattet, det går som en lek. Det er helt topp. Jeg har ingenting negativt å si, og jeg har blitt en Volvo-mann, utdyper Wattenberg Rønning.
 
Han har heller ingen ting å utsette på at det er gass fremfor diesel på tanken.
 
– Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne, sier han om sin Volvo FMX 460.

Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne.

Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg.
Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Billigere i drift

Hva så med driftsøkonomien? Det har historisk vært mer kostbart, men med galopperende diesel-priser, spises forskjellen stadig opp.
 
– Før de voldsomme diesel-stigningene var det ca. 23% dyrere å drifte en gassbil, men nå ser regnestykket bedre ut, sier Aarseth.
 
Ikke minst er de nye Volvo-ene gjerrige på gassbruken. Daglig leder Tone Elleonore Aarseth lot seg både overraske og imponere da hun fikk se de faktiske forbrukstallene. Hun ble fortalt den var mye snillere på forbruk, men innrømmer at hun var skeptisk.
 
– Volvo-gassbilen er jo den del dyrere i innkjøp. Jeg ville se tallene, og det har vist seg at den er utrolig mye billigere i drift, sier hun.
 
Og tallenes tale var tydelig. Gassbilen fra 2020 brukte 4,8 liter per mil. Den nye Volvo-en 3,3 per mil – på helt identisk kjøring.
 
– Det er to forskjellige verdener på forbruk, fastslår den daglige lederen.

Imponert over Volvos elektriske

JP Aarseth har vist at de er fremoverlente, og villig til å satse på alternative drivlinjer. Dermed er det ikke så unaturlig å spørre om batterielektriske biler. De har faktisk en eldre el-lastebil stående, men erfaringen med den er heller dårlig, og den står stort sett parkert. 

– Hovedproblemet er rekkevidden, men den er alt for brå, samtidigsom det ikke noe futt i den. Treig, men veldig voldsom fra stillestående, er attesten fra Aarseth.

Det var derfor med en god porsjon skepsis eier Jan Petter Aarseth dro til Göteborg for å teste Volvos nye elektriske biler i april i år. Hans forutinntatte holdninger ble igjen kraftig utfordret. Der opplevde han at kraftreguleringen var i full balanse.

– Jeg stoppet i den bratteste bakken på testbanen, og trampet gassen i bånn med 50-tonneren. Det bare skjøt av gårde. Ikke bare dro det godt, den var veldig fintfølende, sier han. 

– Det var en helt fantastisk bil å kjøre, men det er det med rekkevidde og pris – det er ikke gratis, legger han til.

JP Aarseth Transport AS

Startet som et enkeltmannsforetak i 2005 og omgjort til et AS i 2015. Jobber først og fremst med avfallshåndtering for Ragn-Sells. Innen utgangen av 2022 har de fem gassbiler (LNG) i porteføljen.
 
Selskapet holder til på Borgeskogen i Vestfold, og har 15 ansatte, inkludert vikarer.
 

Biogass

Biogass består i hovedsak av metan, og dannes ved nedbrytning av organisk restmateriale som gjødsel, matavfall og planterester. Dette er biologisk materiale som allerede er en del av det naturlige CO2-kretsløpet. Det tilføres ikke ny CO2 ved forbrenning, derfor er biogass både klimanøytralt og fornybart. Biogass kan utnyttes til å produsere strøm, varme og drivstoff.
 
LNG (Liquified natural gas) – Flytende naturgass. Naturgass blir flytende ved nedkjøling til -160 grader celsisus. Dette reduserer volumet betraktelig.
 
LBG (Liqufied biogas) – Flytende biogass. Teknisk sett det samme som LNG, men gassen (flytende metan) stammer fra biogassanlegg.

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

JP Aarseth Transport AS satser på biogass-biler fra Volvo. Sjåførene roser kjøreopplevelsen, økonomen fryder seg over forbruket, og ikke minst er det mer miljøvennlig.

– Vi er avhengig av biler som går på biogass for å levere anbud, men det er ikke bare derfor vi gjør det. Det er for å være miljøvennlige også. Det er egentlig en vinn-vinn-situasjon, innleder driftssjef Tor Erik Steinsrud.

– Foran de andre

Den største oppdragsgiveren til JP Aarseth Transport er Ragn-Sells, og den primære arbeidsoppgaven er å frakte avfall fra Vestfolds gjenvinningsstasjoner til Ragn-Sells anlegg på Borgeskogen. Med transportoppdrag innenfor hjemfylket og en fyllestasjon nærmest i egen bakgård har alt ligget til rette for satsingen på biogass-biler.
 
– Hvis dette gjøres riktig kan man også komme økonomisk godt ut av det. Det er ikke nødvendigvis slik at man taper penger på å være miljøvennlig, sier Steinsrud.

Akselerert

De har hatt én Scania-gassbil siden 2019, men i år har det akselerert. Ved utgangen av året har de ytterligere fire gassbiler. Alle fire er Volvo, i form av to krokbiler, en skapbil og en trekkvogn. Det kommer ytterligere en krokbil i 2023.
 
– Det er for å være litt foran de andre. Det tvinger seg jo litt frem også. Vi jobber mye mot det offentlige, og du får ikke levert et eneste anbud her på Østlandet uten alternative drivlinjer, fastslår eier Jan Petter Aarseth.
 
De nevnte bilene som er i bestilling er alle Volvo. Vi skal gå nærmere inn på både sjåførenes erfaring, og forbrukstallene, men det handler også om mer enn det.
 
­­– Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe, sier driftssjef Steinsrud.

Ble imponert

Det var på ingen måte gitt at det skulle bli Volvo, men Aarseth fikk virkelig øynene opp for hva svenskene kan levere da han tidligere i år var på tur med en nyinnkjøpt 500 I-Save. Riktignok en diesel, men med helt tilsvarende kjøreegenskaper.
 
– Jeg hadde ikke trodd jeg skulle si det, for jeg må innrømme at hjertet har banket hardest for Scania, men jeg vil påstå at det er den beste lastebilen jeg noensinne har kjørt. Jeg kunne sitte helt tilbakelent og slappe av, sier han.

– Bare Volvo som gjelder

En annen som har latt seg imponere er sjåfør Jarle Wattenberg Rønning. Om noen hadde fortalt han et par år siden at han skulle kjøre en Volvo gassbil, ville han nok ha rynket relativt kraftig på nesen. Ikke hadde han hørt så mye positivt om gassbiler, og selv hadde han på ingen måte Volvo øverst på ønskelisten.
 
­– Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg, sier han.
 
– Jeg er veldig fornøyd med sittestilling, rattjustering, og ikke minst VDS-styringen som gjør hverdagen mye lettere. Det er bare å sitte med lillefingeren på rattet, det går som en lek. Det er helt topp. Jeg har ingenting negativt å si, og jeg har blitt en Volvo-mann, utdyper Wattenberg Rønning.
 
Han har heller ingen ting å utsette på at det er gass fremfor diesel på tanken.
 
– Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne, sier han om sin Volvo FMX 460.

Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne.

Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Billigere i drift

Hva så med driftsøkonomien? Det har historisk vært mer kostbart, men med galopperende diesel-priser, spises forskjellen stadig opp.
 
– Før de voldsomme diesel-stigningene var det ca. 23% dyrere å drifte en gassbil, men nå ser regnestykket bedre ut, sier Aarseth.
 
Ikke minst er de nye Volvo-ene gjerrige på gassbruken. Daglig leder Tone Elleonore Aarseth lot seg både overraske og imponere da hun fikk se de faktiske forbrukstallene. Hun ble fortalt den var mye snillere på forbruk, men innrømmer at hun var skeptisk.
 
– Volvo-gassbilen er jo den del dyrere i innkjøp. Jeg ville se tallene, og det har vist seg at den er utrolig mye billigere i drift, sier hun.
 
Og tallenes tale var tydelig. Gassbilen fra 2020 brukte 4,8 liter per mil. Den nye Volvo-en 3,3 per mil – på helt identisk kjøring.
 
– Det er to forskjellige verdener på forbruk, fastslår den daglige lederen.

Imponert over Volvos elektriske

JP Aarseth har vist at de er fremoverlente, og villig til å satse på alternative drivlinjer. Dermed er det ikke så unaturlig å spørre om batterielektriske biler. De har faktisk en eldre el-lastebil stående, men erfaringen med den er heller dårlig, og den står stort sett parkert. 

– Hovedproblemet er rekkevidden, men den er alt for brå, samtidigsom det ikke noe futt i den. Treig, men veldig voldsom fra stillestående, er attesten fra Aarseth.

Det var derfor med en god porsjon skepsis eier Jan Petter Aarseth dro til Göteborg for å teste Volvos nye elektriske biler i april i år. Hans forutinntatte holdninger ble igjen kraftig utfordret. Der opplevde han at kraftreguleringen var i full balanse.

– Jeg stoppet i den bratteste bakken på testbanen, og trampet gassen i bånn med 50-tonneren. Det bare skjøt av gårde. Ikke bare dro det godt, den var veldig fintfølende, sier han. 

– Det var en helt fantastisk bil å kjøre, men det er det med rekkevidde og pris – det er ikke gratis, legger han til.

JP Aarseth Transport AS

Startet som et enkeltmannsforetak i 2005 og omgjort til et AS i 2015. Jobber først og fremst med avfallshåndtering for Ragn-Sells. Innen utgangen av 2022 har de fem gassbiler (LNG) i porteføljen.
 
Selskapet holder til på Borgeskogen i Vestfold, og har 15 ansatte, inkludert vikarer.
 

Biogass

Biogass består i hovedsak av metan, og dannes ved nedbrytning av organisk restmateriale som gjødsel, matavfall og planterester. Dette er biologisk materiale som allerede er en del av det naturlige CO2-kretsløpet. Det tilføres ikke ny CO2 ved forbrenning, derfor er biogass både klimanøytralt og fornybart. Biogass kan utnyttes til å produsere strøm, varme og drivstoff.
 
LNG (Liquified natural gas) – Flytende naturgass. Naturgass blir flytende ved nedkjøling til -160 grader celsisus. Dette reduserer volumet betraktelig.
 
LBG (Liqufied biogas) – Flytende biogass. Teknisk sett det samme som LNG, men gassen (flytende metan) stammer fra biogassanlegg.

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

Gasser på med klimanøytralt drivstoff

JP Aarseth Transport AS satser på biogass-biler fra Volvo. Sjåførene roser kjøreopplevelsen, økonomen fryder seg over forbruket, og ikke minst er det mer miljøvennlig.

– Vi er avhengig av biler som går på biogass for å levere anbud, men det er ikke bare derfor vi gjør det. Det er for å være miljøvennlige også. Det er egentlig en vinn-vinn-situasjon, innleder driftssjef Tor Erik Steinsrud.

Det er for å være litt foran de andre.
Jan Petter Aarseth, eier, JP Aarseth Transport AS.

– Foran de andre

Den største oppdragsgiveren til JP Aarseth Transport er Ragn-Sells, og den primære arbeidsoppgaven er å frakte avfall fra Vestfolds gjenvinningsstasjoner til Ragn-Sells anlegg på Borgeskogen. Med transportoppdrag innenfor hjemfylket og en fyllestasjon nærmest i egen bakgård har alt ligget til rette for satsingen på biogass-biler.
 
– Hvis dette gjøres riktig kan man også komme økonomisk godt ut av det. Det er ikke nødvendigvis slik at man taper penger på å være miljøvennlig, sier Steinsrud.

Akselerert

De har hatt én Scania-gassbil siden 2019, men i år har det akselerert. Ved utgangen av året har de ytterligere fire gassbiler. Alle fire er Volvo, i form av to krokbiler, en skapbil og en trekkvogn. Det kommer ytterligere en krokbil i 2023.
 
– Det er for å være litt foran de andre. Det tvinger seg jo litt frem også. Vi jobber mye mot det offentlige, og du får ikke levert et eneste anbud her på Østlandet uten alternative drivlinjer, fastslår eier Jan Petter Aarseth.
 
De nevnte bilene som er i bestilling er alle Volvo. Vi skal gå nærmere inn på både sjåførenes erfaring, og forbrukstallene, men det handler også om mer enn det.
 
­­– Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe, sier driftssjef Steinsrud.

Ettermarked og service er veldig viktig. Det er nærmest sånn at vi kan ringe til Volmax når som helst, og vi får hjelp der oppe.
Tor Erik Steinsrud, driftssjef, JP Aarseth Transport AS.

Ble imponert

Det var på ingen måte gitt at det skulle bli Volvo, men Aarseth fikk virkelig øynene opp for hva svenskene kan levere da han tidligere i år var på tur med en nyinnkjøpt 500 I-Save. Riktignok en diesel, men med helt tilsvarende kjøreegenskaper.
 
– Jeg hadde ikke trodd jeg skulle si det, for jeg må innrømme at hjertet har banket hardest for Scania, men jeg vil påstå at det er den beste lastebilen jeg noensinne har kjørt. Jeg kunne sitte helt tilbakelent og slappe av, sier han.

– Bare Volvo som gjelder

En annen som har latt seg imponere er sjåfør Jarle Wattenberg Rønning. Om noen hadde fortalt han et par år siden at han skulle kjøre en Volvo gassbil, ville han nok ha rynket relativt kraftig på nesen. Ikke hadde han hørt så mye positivt om gassbiler, og selv hadde han på ingen måte Volvo øverst på ønskelisten.
 
­– Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg, sier han.
 
– Jeg er veldig fornøyd med sittestilling, rattjustering, og ikke minst VDS-styringen som gjør hverdagen mye lettere. Det er bare å sitte med lillefingeren på rattet, det går som en lek. Det er helt topp. Jeg har ingenting negativt å si, og jeg har blitt en Volvo-mann, utdyper Wattenberg Rønning.
 
Han har heller ingen ting å utsette på at det er gass fremfor diesel på tanken.
 
– Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne, sier han om sin Volvo FMX 460.

Jeg har hørt mye forskjellig om gassbil, og hvor dårlig den går, men jeg ble veldig positivt overrasket over trekkraften i denne.

Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Jeg har egentlig ikke vært kjempeglad i Volvo, men fikk prøve den nye generasjonen første gang i fjor. Siden har det bare vært Volvo som gjelder for meg.
Jarle Wattenberg Rønning, sjåfør, JP Aarseth Transport AS.

Billigere i drift

Hva så med driftsøkonomien? Det har historisk vært mer kostbart, men med galopperende diesel-priser, spises forskjellen stadig opp.
 
– Før de voldsomme diesel-stigningene var det ca. 23% dyrere å drifte en gassbil, men nå ser regnestykket bedre ut, sier Aarseth.
 
Ikke minst er de nye Volvo-ene gjerrige på gassbruken. Daglig leder Tone Elleonore Aarseth lot seg både overraske og imponere da hun fikk se de faktiske forbrukstallene. Hun ble fortalt den var mye snillere på forbruk, men innrømmer at hun var skeptisk.
 
– Volvo-gassbilen er jo den del dyrere i innkjøp. Jeg ville se tallene, og det har vist seg at den er utrolig mye billigere i drift, sier hun.
 
Og tallenes tale var tydelig. Gassbilen fra 2020 brukte 4,8 liter per mil. Den nye Volvo-en 3,3 per mil – på helt identisk kjøring.
 
– Det er to forskjellige verdener på forbruk, fastslår den daglige lederen.

Imponert over Volvos elektriske

JP Aarseth har vist at de er fremoverlente, og villig til å satse på alternative drivlinjer. Dermed er det ikke så unaturlig å spørre om batterielektriske biler. De har faktisk en eldre el-lastebil stående, men erfaringen med den er heller dårlig, og den står stort sett parkert. 

– Hovedproblemet er rekkevidden, men den er alt for brå, samtidigsom det ikke noe futt i den. Treig, men veldig voldsom fra stillestående, er attesten fra Aarseth.

Det var derfor med en god porsjon skepsis eier Jan Petter Aarseth dro til Göteborg for å teste Volvos nye elektriske biler i april i år. Hans forutinntatte holdninger ble igjen kraftig utfordret. Der opplevde han at kraftreguleringen var i full balanse.

– Jeg stoppet i den bratteste bakken på testbanen, og trampet gassen i bånn med 50-tonneren. Det bare skjøt av gårde. Ikke bare dro det godt, den var veldig fintfølende, sier han. 

– Det var en helt fantastisk bil å kjøre, men det er det med rekkevidde og pris – det er ikke gratis, legger han til.

JP Aarseth Transport AS

Startet som et enkeltmannsforetak i 2005 og omgjort til et AS i 2015. Jobber først og fremst med avfallshåndtering for Ragn-Sells. Innen utgangen av 2022 har de fem gassbiler (LNG) i porteføljen.
 
Selskapet holder til på Borgeskogen i Vestfold, og har 15 ansatte, inkludert vikarer.
 

Biogass

Biogass består i hovedsak av metan, og dannes ved nedbrytning av organisk restmateriale som gjødsel, matavfall og planterester. Dette er biologisk materiale som allerede er en del av det naturlige CO2-kretsløpet. Det tilføres ikke ny CO2 ved forbrenning, derfor er biogass både klimanøytralt og fornybart. Biogass kan utnyttes til å produsere strøm, varme og drivstoff.
 
LNG (Liquified natural gas) – Flytende naturgass. Naturgass blir flytende ved nedkjøling til -160 grader celsisus. Dette reduserer volumet betraktelig.
 
LBG (Liqufied biogas) – Flytende biogass. Teknisk sett det samme som LNG, men gassen (flytende metan) stammer fra biogassanlegg.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.