Gjennom en smal skogsvei dypt inne i Ytre Enebakk ruller landets eneste tømmerbil med den karakteristiske diamanten i grillen. Øystein Herrud fatter ikke at det ikke er flere.

– Det burde vært flere Renault i skauen

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

Øystein Herrud. Sjåfør, Jan Erøy AS.

–Nå er jeg alene om å kjøre Renault, men jeg håper det kommer flere. Jeg tror ingen kommer til å angre på det. Jeg har i hvert fall ikke gjort det.

– Nå er jeg alene om å kjøre Renault, men jeg håper det kommer flere. Jeg tror ingen kommer til å angre på det. Jeg har i hvert fall ikke gjort det, sier Erøy-sjåføren.

58-åringen fra Marker er inne i sitt tjuende år i «skauen». Først høsten 2019 fikk han mulighet til å teste det franske merket.

Renault Trucks i Norge ville få en bil ut i dette markedet for å vise hva den var god for, og kontaktet transportleder Børre Tefrum i Jan Erøy AS.

Tefrum hadde liten erfaring med Renault, og naturlig nok ingen kunnskap om den samme produsenten i tømmerdrift.

Var denne bilen tøff nok til å tåle alle utfordringene i skogen?

Etter noen referansesjekker landet han på det franske merket.

Det skulle vise seg å være et meget smart valg, men mer om det senere.

Et snaut år senere er det definitivt ingen frustrert franskmann vi møter i skogen på Østlandet. Snarere en svært fornøyd Østfolding der han ruller rundt med en Renault C 520 DTI 13 6X4 tømmerbil som kontor.

Norges eneste i sitt slag.

– Det er første gang jeg har kjørt Renault og det har vært en veldig positiv opplevelse. Jeg har ikke noe galt å si om bilen i det hele tatt, begynner han.

Men selvsagt er det en overgang å gå over til et helt nytt merke. Det blir som å møte opp på jobben, til et helt ominnredet bygg.

– Det var uvant helt til å begynne med. Brytere og alt er jo litt annerledes enn det jeg har hatt før, men omstillingen har gått forbausende smidig. Jeg fant meg fort veldig godt til rette, forteller Erøy-sjåføren.

Smidig omstilling

Automotive tire, Yellow, Vehicle, Transport, Green

For nå fikk sjåfør Øystein Herrud en telefon:

«Kan du fransk? Det må du lære deg nå!»

Vi er alle i større eller mindre grad usikre på det ukjente. Herrud er lik oss andre der, men han er definitivt ikke redd for å prøve noe nytt eller konfrontere eventuelle fordommer.

– Jeg var skeptisk til Renault, men jeg tenkte: Alle skal ha Volvo eller Scania. Så tente ideen meg. Dette er en gyllen mulighet til å vise at det går an å gjøre noe annet. Dette skal vi få til, sier han.

Sunn skepsis

Resized_20200211_203845.jpg


Thor Tenden Transport har målt bilen i drift fra uke 1 til 5 i 2020. Strekningene kjørt i testperioden er E6, RV 15, E16 Filefjell, RV 52 og RV 60 Utvikfjellet på krevende føreforhold med kolonnekjøring og full vinter.

  • Vekten har ligget mellom 30-52 tonn.
  • Laveste snittforbruk pr tur 3,95 liter pr mil.
  • Gjennomsnittet ble 4,68 liter per mil, noen som utgjør en reduksjon på 4-10% mot biler med sammenlignbart effektnivå.
  • Forbruket av Adblue var på 0,16 liter per mil.
  • Gjennomsnittet i uke 6 ligger på 4,2 liter per mil på samme distanse.

Gjennomsnittsforbruk

Du vet akkurat på centimeteren hvor du har bilen hele tiden.

Øystein Herrud


Som tømmerbilsjåfør opererer du på trange veier, med svært kort vei til løse kanter, steiner og trær. Du skal helt ut i svingene og trenger nærmest å treffe femøringen med forhjula.

Oversikt er alfa og omega.

Herrud er svært godt fornøyd med følelsen han har med sin C 520.

– Bilen er utrolig lettkjørt og lettmanøvrerbar. Hytta er veldig oversiktlig med veldig lite blindsoner.

– Du vet akkurat på centimeteren hvor du har bilen hele tiden. Det er veldig viktig i denne bransjen, understreker han.

Ikke minst er han fornøyd med hvordan han på sin Renault smart, raskt og enkelt kan koble inn og ut sperrene.

– Jeg kan styre både langs- og tverrgående med et hjul. Trykker jeg på midten hopper alle ut momentant. Det er veldig intuitivt og ikke minst veldig raskt, sier Erøy-sjåføren.

Oversikt er alfa og omega

Selv om Herrud var velvilligheten selv, var det særlig én ting han rynket litt på nesen over før han overtok bilen. 520-bilen blir levert med luftfjæring bak, men med mekanisk fjæring foran.

– Jeg var vant til å kjøre med helluft, så det var et ankepunkt, sier han.

I praksis ble han overrasket over forfjærenes funksjon.

– Bilen er veldig retningsstabil med de fjærene. Jeg er veldig fornøyd med det, det trodde jeg ikke jeg skulle si, men det er jeg faktisk, sier han og humrer.

– Det er klart at den blir tung på veldig, veldig humpete vei, Da vil du merke det. men da er det bare å skru ned hastigheten, så sparer du bilen også, legger han til.

Fjæring var et ankepunkt

Bilen er veldig retningsstabil med de fjærene. Jeg er veldig fornøyd med det, det trodde jeg ikke jeg skulle si, men det er jeg faktisk

Øystein Herrud

Dette er en bil som har 520 hester. Ofte vil en tømmerbilsjåfør ha flere hester under panseret. Det er selvsagt en forskjell på 750 og 520 hester, men for Herrud og Erøy, som opererer i Østlandsområdet vil ikke forskjellen i krefter ha stor praktisk betydning.

– Kanskje det kunne vært litt mer, men det er ikke noe problem med den utvekslingen jeg har i denne. I det terrenget vi kjører går det ikke noe særlig raskere allikevel, det er i tilfelle helt marginalt, sier Herrud.

– Vi har ikke de veldig lange, tunge bakkene og småkupert terreng går veldig fint, fortsetter han.

– Jeg hadde jo ikke kjørt noen flere lass med større bil, fortsetter han.

Kreftene er aldri et problem. Han drar i gang i skogen enkelt, uansett hvor bratt det er. Alltid

– Utvekslingen er så lav på de laveste girene. På denne er det krypgir på reversen også, og det er ideelt. Helt suverent, sier han.

Nok krefter

Om jeg ville hatt en Renault neste gang? Svaret er veldig kort: Ja.

Øystein Herrud

Crane, Wood, Tree, Transport

Mannen i telefonen som spurte om Øystein Herrud kunne lære seg fransk, Børre Tefrum, var altså like villig som sin sjåfør til å prøve et nytt merke, et merke som ikke er vanlig på tømmerkjøring.

Transportlederen innrømmer at han var usikker på Renault, men etter 80.000 kjørte kilometer taler resultatene sitt tydelige språk.

– De har vist at det er et merke å stole på. Denne bilen har gått uten feil fra dag én, og bilen går veldig økonomisk, sier Tefrum.

– Vi har aldri hatt en bil som det har vært så lite tull med, legger han til.

Det ligger i kortene at også den neste bilen blir en Renault.

– Om jeg ville hatt Renault neste gang?

Svaret er veldig kort: Ja, sier Øystein Herrud.

God totaløkonomi

58-åringen tilbringer mye tid i bilen. Kjøreegenskaper og komfort har naturlig nok mye å si. Erøy-sjåføren har veldig mye godt å si om nettopp dette.

Han har latt seg spesielt imponere av retningsstabiliteten, og liker veldig godt at han slipper å sitte å gjete bilen konstant.

– Retningsstabiliteten tror jeg ikke det er mange slår. Jeg har prøvd mange merker opp igjennom tiden, og på Renault er den veldig, veldig god. Du blir ikke så utslitt når du slipper å sitte å jage bilen hele dagen, sier han.

– Jeg føler at jeg ikke er så sliten når jeg vrir om nøkkelen på kvelden, og det er helt greit å starte opp dagen etter igjen, fortsetter han.

Det kan også tilskrives en støysvak hytte.

– Den har et veldig behagelig lydnivå, og det er en stor fordel. Den er veldig stille og lugn inni, og det merker jeg om morgenen. Når jeg vrir om tenningen er det ikke diskotek i den, beskriver Herrud.

Uslåelig retningsstabilitet

Les mer om Optifuel Solutions

Optifuel Solutions. Et komplett program som kan hjelpe deg å spare drivstoff – til fordel for din bedrift og for miljøet.


Mode of transport, Motor vehicle, Car, Truck

Les mer om K-serien

Steinbrudd, gjørme, høydeforskjeller - Renault Trucks K takler alle typer terreng.

Mode of transport, Motor vehicle, Car, Truck

Les mer om C-serien

Renault Trucks C kommer med et stort utvalg av karosserityper som svarer til alle behov.

Mode of transport, Commercial vehicle, Car, Product, Truck

Renault Trucks

Mode of transport, Automotive design, Commercial vehicle, Car, Product


RENAULT C 520 TØMMERBIL

  • Aksler: 6x4
  • Akselavstand: 4600 mm
  • Motor: DTI 13, 520 hk, Euro 6 step D
  • Dreiemoment: 2550 Nm mellom 1000 og 1430 o/ min
  • Girkasse: Optidriver Xtended ATO 2613 m/ Crawlergir
  • Bakaksel: PMR2661 med dobbelt reduksjon
  • Hjuloppheng foran: 2-blads parabolfjæring foran. Forsterket stabilisatorstag
  • Hjuloppheng bak: Luftavfjæret
  • Chassis: Forsterkning av understell, fra bak motoren til bak differensial
  • Hjelpebrems: Optibreak+ (382 kW - 2300 o/ min)
  • Hyttetype: Sleeper Cab
  • Påbygg: Alucar tømmerpåbygg
  • Kran: Palfinger Epsillon M110L83

Mode of transport, Natural landscape, Woodland, Vehicle, Wilderness, Tree, Forest
Automotive tire, Yellow, Vehicle, Transport, Green
Mode of transport, Commercial vehicle, Natural environment, Wilderness, Forest, Vegetation, Tree
Lumber, Transport, Forest, Tree, Trunk, Wood, Logging
Mode of transport, Automotive tire, Commercial vehicle, Blue, Nature, Truck
Crane, Wood, Tree, Transport
Tree, Transport
Vehicle, Tree, Wood, Lumber, Transport, Logging
Wood, Construction, Transport, Tree, Crane
Mode of transport, Vehicle, Tree
Mode of transport, Motor vehicle, Tree, Truck
Mode of transport, Natural environment, Commercial vehicle, Car, Tree, Truck
Mode of transport, Commercial vehicle, Car, Tree, Truck
Mode of transport, trailer truck, Commercial vehicle
Mode of transport, Commercial vehicle, Tree, Car, Truck
Tree
Mode of transport, Emergency service, Motor vehicle

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR RENAULT TRUCKS

at-with-caption-white.png

Redaktør:

Klaus Eriksen


Forlagsredaktør:

Thomas Witsø-Bjølmer


Nettansvarlig:

Hans Kristian Barbøl


Salgsansvarlig:

André Berger


Salgsansvarlig:

Marius Rønningsen


Anlegg&Transport er medlem av:

fagpressen.png

KONTAKT


Redaksjonen:

tips@at.no


Salg:

salg@at.no


Telefon:

66 82 21 21


Postadresse:

Postboks 11
1411 Kolbotn


Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr


Personvern/cookies


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Text, Font, Logo

ANNONSE

at-logo.svg