Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-modellene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig. For ham er det gamle biler som gjelder.

– Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem, sier 31-åringen.

Den unge Løken-mannen ruller inn på Gardermoen med sin nylig EU-godkjente 1997 Royal. Det er ikke en bil han har tenkt til å sette på utstilling. Den skal brukes, aller helst nedover i Europa med trekkvogn. Mer spesifikt til Nederland, der nettopp denne bilen også har gått tidligere. Aller først må han teste at alt holder.

– Det som er med 25 år gamle biler som har stått lenge er at det gjerne skjer ting når du begynner å kjøre med dem. Det er vannslanger, det er O-ringer, luftslanger og mye greier. Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb, konstaterer Fjeld.

Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem.
Christoffer Fjeld

– Vokste opp i samme modell

Men hvordan har det seg at han har skaffet seg nettopp denne? Ikke er han spesielt interessert i Volvo, og han var kun seks år gammel da bilen ble lansert. Det viser seg at nostalgifaktoren er relativt høy.

– Jeg vokste opp i samme modell, riktignok ikke i Royal-utgaven, sier Løken-mannen.

Det dreier seg allikevel ikke kun om gode minner.

– Jeg liker bilen. Den er fin innvendig og god å kjøre.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever videre når Royal returnerer

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb.
Christoffer Fjeld

Skulle ha den

Han har også en restaurert F12 fra 1985, og bruksbilen hans er en eldre Scania som har gått over to millioner kilometer. Faktisk var han i en rask budrunde med Torbjørn Gjerdalen på F12 Royal, men den var det altså sistnevnte som gikk seirende ut av. Royal-en fra 1997 fant han for snaue to år siden i Porsgrunn, og med 16-liter, nav-reduksjon og XL-hytte ble interessen vekket.

– Dessverre var det ikke 520-hesteren, men 470, men jeg sa at jeg skulle ha den, forteller 31-åringen.

Etter litt betenkningstid fra selger var det også slik det gikk. Men da startet den store jobben. Bilen var blitt brukt på en gård, og bar preg av det.

– Den var i veldig dårlig stand, rusten og stygg. Ingen særlig pen bil, for å si det mildt, sier Fjeld.

Restaurert i eget verksted

Restaureringsjobben har vært formidabel. Fjeld har bygget seg et eget verksted, og herfra har han gjort mesteparten. Det at det er en eldre modell gjør at enkelte ting er en del enklere å skru. Bare elektronikken holder.

– Hvis elektronikken ryker er det et megaproblem. Teknisk startet den og gikk da jeg hentet den. Bremser har jeg ikke rørt, og det gikk rett igjennom EU-kontrollen. Hadde den ikke startet og gått hadde det aldri blitt noen bil, konstaterer han.

Det som er det aller største problemet er deler og dokumentasjon.

– Jeg prøver å skru og ordne selv. Jeg er veldig glad i originaldeler, men det er ikke alltid du får tak i det til eldre biler. Det er fryktelig dyrt, og nesten ingen av dem som skrudde på dem da husker noe av det. Det er ikke enkelt, men jeg har fått tak i noen datablader, så nå begynner det å løsne. Nå er den EU-godkjent og i kjørbar stand, sier Fjeld.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Vekker oppmerksomhet

Den unge entusiasten tør nesten ikke tenke på hvor mye tid og krefter han har brukt på sin 97 Royal.

– Naboen kom bort til meg og sa at denne bilen kan du aldri selge Christoffer, så mye tid du har brukt på den. Det har blitt noen timer, jeg har jo måttet lage alt på nytt omtrent, sier han.

Alt arbeid blir for glemt når han kan ta den med ut på tur. I arbeid. Det er stort sett bare hyggelig for en lastebilentusiast at folk stopper for en prat om bilene hans, det skjer ikke sjelden.

– Skal jeg inn på en bensinstasjon for å kjøpe en flaske vann kan jeg fort bli stående i 20 minutter og prate om denne bilen, som jeg har gjort tretti ganger før og sagt akkurat det samme. Men det er jo en del av det å ha sånn bil, så det er jo gøy det også, sier han.

Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelige
Christoffer Fjeld

– Nye biler er så kjedelige

Fjeld liker det han ser, men er allikevel avmålt entusiastisk i møte med 2022-utgaven av FH Royal.

– Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelig. Det interesserer meg ikke i det hele tatt. Jeg har flere kompiser som kjører sånne og er veldig fornøyd, men jeg har ikke kjørt nyere Volvo i det hele tatt jeg, sier han.

Han synes allikevel det er stas at de kommer med en ny Royal.

– De burde jo ha gjort det i 2017, det er da det var jubileum, men det er moro at dem har gjort det i det hele tatt. Det ble en fin bil, en ordentlig fin bil, sier Christoffer Fjeld.

Imponert

Even Øimoen i Volvo Trucks Norge har naturlig nok blikket rettet mest mot lanseringen av den nye Royal, men lar seg meget lett engasjere av entusiaster som tar vare på de eldre modellene.

– Bare det at de fortsatt finnes for oss som er bilinteresserte.

– Det at vi har originalen fra 1987 her, og at Christoffer skal bruke 1997-modellen til hverdagskjøring, viser bare hvor kapable disse bilene er. At bilene tas vare på, også av yngre, ikke bare av den eldre generasjonen, er veldig, veldig viktig for at dette skal leve også inn i fremtiden, sier han.

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-modellene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig. For ham er det gamle biler som gjelder.

– Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem, sier 31-åringen.

Den unge Løken-mannen ruller inn på Gardermoen med sin nylig EU-godkjente 1997 Royal. Det er ikke en bil han har tenkt til å sette på utstilling. Den skal brukes, aller helst nedover i Europa med trekkvogn. Mer spesifikt til Nederland, der nettopp denne bilen også har gått tidligere. Aller først må han teste at alt holder.

– Det som er med 25 år gamle biler som har stått lenge er at det gjerne skjer ting når du begynner å kjøre med dem. Det er vannslanger, det er O-ringer, luftslanger og mye greier. Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb, konstaterer Fjeld.

Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem.
Christoffer Fjeld

– Vokste opp i samme modell

Men hvordan har det seg at han har skaffet seg nettopp denne? Ikke er han spesielt interessert i Volvo, og han var kun seks år gammel da bilen ble lansert. Det viser seg at nostalgifaktoren er relativt høy.

– Jeg vokste opp i samme modell, riktignok ikke i Royal-utgaven, sier Løken-mannen.

Det dreier seg allikevel ikke kun om gode minner.

– Jeg liker bilen. Den er fin innvendig og god å kjøre.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever videre når Royal returnerer

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb.
Christoffer Fjeld

Skulle ha den

Han har også en restaurert F12 fra 1985, og bruksbilen hans er en eldre Scania som har gått over to millioner kilometer. Faktisk var han i en rask budrunde med Torbjørn Gjerdalen på F12 Royal, men den var det altså sistnevnte som gikk seirende ut av. Royal-en fra 1997 fant han for snaue to år siden i Porsgrunn, og med 16-liter, nav-reduksjon og XL-hytte ble interessen vekket.

– Dessverre var det ikke 520-hesteren, men 470, men jeg sa at jeg skulle ha den, forteller 31-åringen.

Etter litt betenkningstid fra selger var det også slik det gikk. Men da startet den store jobben. Bilen var blitt brukt på en gård, og bar preg av det.

– Den var i veldig dårlig stand, rusten og stygg. Ingen særlig pen bil, for å si det mildt, sier Fjeld.

Restaurert i eget verksted

Restaureringsjobben har vært formidabel. Fjeld har bygget seg et eget verksted, og herfra har han gjort mesteparten. Det at det er en eldre modell gjør at enkelte ting er en del enklere å skru. Bare elektronikken holder.

– Hvis elektronikken ryker er det et megaproblem. Teknisk startet den og gikk da jeg hentet den. Bremser har jeg ikke rørt, og det gikk rett igjennom EU-kontrollen. Hadde den ikke startet og gått hadde det aldri blitt noen bil, konstaterer han.

Det som er det aller største problemet er deler og dokumentasjon.

– Jeg prøver å skru og ordne selv. Jeg er veldig glad i originaldeler, men det er ikke alltid du får tak i det til eldre biler. Det er fryktelig dyrt, og nesten ingen av dem som skrudde på dem da husker noe av det. Det er ikke enkelt, men jeg har fått tak i noen datablader, så nå begynner det å løsne. Nå er den EU-godkjent og i kjørbar stand, sier Fjeld.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelige
Christoffer Fjeld

Vekker oppmerksomhet

Den unge entusiasten tør nesten ikke tenke på hvor mye tid og krefter han har brukt på sin 97 Royal.

– Naboen kom bort til meg og sa at denne bilen kan du aldri selge Christoffer, så mye tid du har brukt på den. Det har blitt noen timer, jeg har jo måttet lage alt på nytt omtrent, sier han.

Alt arbeid blir for glemt når han kan ta den med ut på tur. I arbeid. Det er stort sett bare hyggelig for en lastebilentusiast at folk stopper for en prat om bilene hans, det skjer ikke sjelden.

– Skal jeg inn på en bensinstasjon for å kjøpe en flaske vann kan jeg fort bli stående i 20 minutter og prate om denne bilen, som jeg har gjort tretti ganger før og sagt akkurat det samme. Men det er jo en del av det å ha sånn bil, så det er jo gøy det også, sier han.

– Nye biler er så kjedelige

Fjeld liker det han ser, men er allikevel avmålt entusiastisk i møte med 2022-utgaven av FH Royal.

– Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelig. Det interesserer meg ikke i det hele tatt. Jeg har flere kompiser som kjører sånne og er veldig fornøyd, men jeg har ikke kjørt nyere Volvo i det hele tatt jeg, sier han.

Han synes allikevel det er stas at de kommer med en ny Royal.

– De burde jo ha gjort det i 2017, det er da det var jubileum, men det er moro at dem har gjort det i det hele tatt. Det ble en fin bil, en ordentlig fin bil, sier Christoffer Fjeld.

Imponert

Even Øimoen i Volvo Trucks Norge har naturlig nok blikket rettet mest mot lanseringen av den nye Royal, men lar seg meget lett engasjere av entusiaster som tar vare på de eldre modellene.

– Bare det at de fortsatt finnes for oss som er bilinteresserte.

– Det at vi har originalen fra 1987 her, og at Christoffer skal bruke 1997-modellen til hverdagskjøring, viser bare hvor kapable disse bilene er. At bilene tas vare på, også av yngre, ikke bare av den eldre generasjonen, er veldig, veldig viktig for at dette skal leve også inn i fremtiden, sier han.

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-modellene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig. For ham er det gamle biler som gjelder.

– Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem, sier 31-åringen.

Den unge Løken-mannen ruller inn på Gardermoen med sin nylig EU-godkjente 1997 Royal. Det er ikke en bil han har tenkt til å sette på utstilling. Den skal brukes, aller helst nedover i Europa med trekkvogn. Mer spesifikt til Nederland, der nettopp denne bilen også har gått tidligere. Aller først må han teste at alt holder.

– Det som er med 25 år gamle biler som har stått lenge er at det gjerne skjer ting når du begynner å kjøre med dem. Det er vannslanger, det er O-ringer, luftslanger og mye greier. Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb, konstaterer Fjeld.

– Vokste opp i samme modell

Men hvordan har det seg at han har skaffet seg nettopp denne? Ikke er han spesielt interessert i Volvo, og han var kun seks år gammel da bilen ble lansert. Det viser seg at nostalgifaktoren er relativt høy.

– Jeg vokste opp i samme modell, riktignok ikke i Royal-utgaven, sier Løken-mannen.

Det dreier seg allikevel ikke kun om gode minner.

– Jeg liker bilen. Den er fin innvendig og god å kjøre.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever videre når Royal returnerer

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Skulle ha den

Han har også en restaurert F12 fra 1985, og bruksbilen hans er en eldre Scania som har gått over to millioner kilometer. Faktisk var han i en rask budrunde med Torbjørn Gjerdalen på F12 Royal, men den var det altså sistnevnte som gikk seirende ut av. Royal-en fra 1997 fant han for snaue to år siden i Porsgrunn, og med 16-liter, nav-reduksjon og XL-hytte ble interessen vekket.

– Dessverre var det ikke 520-hesteren, men 470, men jeg sa at jeg skulle ha den, forteller 31-åringen.

Etter litt betenkningstid fra selger var det også slik det gikk. Men da startet den store jobben. Bilen var blitt brukt på en gård, og bar preg av det.

– Den var i veldig dårlig stand, rusten og stygg. Ingen særlig pen bil, for å si det mildt, sier Fjeld.

Restaurert i eget verksted

Restaureringsjobben har vært formidabel. Fjeld har bygget seg et eget verksted, og herfra har han gjort mesteparten. Det at det er en eldre modell gjør at enkelte ting er en del enklere å skru. Bare elektronikken holder.

– Hvis elektronikken ryker er det et megaproblem. Teknisk startet den og gikk da jeg hentet den. Bremser har jeg ikke rørt, og det gikk rett igjennom EU-kontrollen. Hadde den ikke startet og gått hadde det aldri blitt noen bil, konstaterer han.

Det som er det aller største problemet er deler og dokumentasjon.

– Jeg prøver å skru og ordne selv. Jeg er veldig glad i originaldeler, men det er ikke alltid du får tak i det til eldre biler. Det er fryktelig dyrt, og nesten ingen av dem som skrudde på dem da husker noe av det. Det er ikke enkelt, men jeg har fått tak i noen datablader, så nå begynner det å løsne. Nå er den EU-godkjent og i kjørbar stand, sier Fjeld.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Vekker oppmerksomhet

Den unge entusiasten tør nesten ikke tenke på hvor mye tid og krefter han har brukt på sin 97 Royal.

– Naboen kom bort til meg og sa at denne bilen kan du aldri selge Christoffer, så mye tid du har brukt på den. Det har blitt noen timer, jeg har jo måttet lage alt på nytt omtrent, sier han.

Alt arbeid blir for glemt når han kan ta den med ut på tur. I arbeid. Det er stort sett bare hyggelig for en lastebilentusiast at folk stopper for en prat om bilene hans, det skjer ikke sjelden.

– Skal jeg inn på en bensinstasjon for å kjøpe en flaske vann kan jeg fort bli stående i 20 minutter og prate om denne bilen, som jeg har gjort tretti ganger før og sagt akkurat det samme. Men det er jo en del av det å ha sånn bil, så det er jo gøy det også, sier han.

– Nye biler er så kjedelige

Fjeld liker det han ser, men er allikevel avmålt entusiastisk i møte med 2022-utgaven av FH Royal.

– Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelig. Det interesserer meg ikke i det hele tatt. Jeg har flere kompiser som kjører sånne og er veldig fornøyd, men jeg har ikke kjørt nyere Volvo i det hele tatt jeg, sier han.

Han synes allikevel det er stas at de kommer med en ny Royal.

– De burde jo ha gjort det i 2017, det er da det var jubileum, men det er moro at dem har gjort det i det hele tatt. Det ble en fin bil, en ordentlig fin bil, sier Christoffer Fjeld.

Imponert

Even Øimoen i Volvo Trucks Norge har naturlig nok blikket rettet mest mot lanseringen av den nye Royal, men lar seg meget lett engasjere av entusiaster som tar vare på de eldre modellene.

– Bare det at de fortsatt finnes for oss som er bilinteresserte.

– Det at vi har originalen fra 1987 her, og at Christoffer skal bruke 1997-modellen til hverdagskjøring, viser bare hvor kapable disse bilene er. At bilene tas vare på, også av yngre, ikke bare av den eldre generasjonen, er veldig, veldig viktig for at dette skal leve også inn i fremtiden, sier han.

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-modellene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig. For ham er det gamle biler som gjelder.

– Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem, sier 31-åringen.

Den unge Løken-mannen ruller inn på Gardermoen med sin nylig EU-godkjente 1997 Royal. Det er ikke en bil han har tenkt til å sette på utstilling. Den skal brukes, aller helst nedover i Europa med trekkvogn. Mer spesifikt til Nederland, der nettopp denne bilen også har gått tidligere. Aller først må han teste at alt holder.

– Det som er med 25 år gamle biler som har stått lenge er at det gjerne skjer ting når du begynner å kjøre med dem. Det er vannslanger, det er O-ringer, luftslanger og mye greier. Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb, konstaterer Fjeld.

Det er flott at dem er fine, men det er mest artig å bruke dem.
Christoffer Fjeld

– Vokste opp i samme modell

Men hvordan har det seg at han har skaffet seg nettopp denne? Ikke er han spesielt interessert i Volvo, og han var kun seks år gammel da bilen ble lansert. Det viser seg at nostalgifaktoren er relativt høy.

– Jeg vokste opp i samme modell, riktignok ikke i Royal-utgaven, sier Løken-mannen.

Det dreier seg allikevel ikke kun om gode minner.

– Jeg liker bilen. Den er fin innvendig og god å kjøre.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever videre når Royal returnerer

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Jeg må kjøre den litt hjemme først før jeg stoler på den. Jeg kan ikke tysk, så det å stå fast på Autobahn med en så gammel bil er ikke en god dag på jobb.
Christoffer Fjeld

Skulle ha den

Han har også en restaurert F12 fra 1985, og bruksbilen hans er en eldre Scania som har gått over to millioner kilometer. Faktisk var han i en rask budrunde med Torbjørn Gjerdalen på F12 Royal, men den var det altså sistnevnte som gikk seirende ut av. Royal-en fra 1997 fant han for snaue to år siden i Porsgrunn, og med 16-liter, nav-reduksjon og XL-hytte ble interessen vekket.

– Dessverre var det ikke 520-hesteren, men 470, men jeg sa at jeg skulle ha den, forteller 31-åringen.

Etter litt betenkningstid fra selger var det også slik det gikk. Men da startet den store jobben. Bilen var blitt brukt på en gård, og bar preg av det.

– Den var i veldig dårlig stand, rusten og stygg. Ingen særlig pen bil, for å si det mildt, sier Fjeld.

Restaurert i eget verksted

Restaureringsjobben har vært formidabel. Fjeld har bygget seg et eget verksted, og herfra har han gjort mesteparten. Det at det er en eldre modell gjør at enkelte ting er en del enklere å skru. Bare elektronikken holder.

– Hvis elektronikken ryker er det et megaproblem. Teknisk startet den og gikk da jeg hentet den. Bremser har jeg ikke rørt, og det gikk rett igjennom EU-kontrollen. Hadde den ikke startet og gått hadde det aldri blitt noen bil, konstaterer han.

Det som er det aller største problemet er deler og dokumentasjon.

– Jeg prøver å skru og ordne selv. Jeg er veldig glad i originaldeler, men det er ikke alltid du får tak i det til eldre biler. Det er fryktelig dyrt, og nesten ingen av dem som skrudde på dem da husker noe av det. Det er ikke enkelt, men jeg har fått tak i noen datablader, så nå begynner det å løsne. Nå er den EU-godkjent og i kjørbar stand, sier Fjeld.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelige
Christoffer Fjeld

Vekker oppmerksomhet

Den unge entusiasten tør nesten ikke tenke på hvor mye tid og krefter han har brukt på sin 97 Royal.

– Naboen kom bort til meg og sa at denne bilen kan du aldri selge Christoffer, så mye tid du har brukt på den. Det har blitt noen timer, jeg har jo måttet lage alt på nytt omtrent, sier han.

Alt arbeid blir for glemt når han kan ta den med ut på tur. I arbeid. Det er stort sett bare hyggelig for en lastebilentusiast at folk stopper for en prat om bilene hans, det skjer ikke sjelden.

– Skal jeg inn på en bensinstasjon for å kjøpe en flaske vann kan jeg fort bli stående i 20 minutter og prate om denne bilen, som jeg har gjort tretti ganger før og sagt akkurat det samme. Men det er jo en del av det å ha sånn bil, så det er jo gøy det også, sier han.

– Nye biler er så kjedelige

Fjeld liker det han ser, men er allikevel avmålt entusiastisk i møte med 2022-utgaven av FH Royal.

– Jeg ser jo at det er en flott bil, men nye biler er så kjedelig. Det interesserer meg ikke i det hele tatt. Jeg har flere kompiser som kjører sånne og er veldig fornøyd, men jeg har ikke kjørt nyere Volvo i det hele tatt jeg, sier han.

Han synes allikevel det er stas at de kommer med en ny Royal.

– De burde jo ha gjort det i 2017, det er da det var jubileum, men det er moro at dem har gjort det i det hele tatt. Det ble en fin bil, en ordentlig fin bil, sier Christoffer Fjeld.

Imponert

Even Øimoen i Volvo Trucks Norge har naturlig nok blikket rettet mest mot lanseringen av den nye Royal, men lar seg meget lett engasjere av entusiaster som tar vare på de eldre modellene.

– Bare det at de fortsatt finnes for oss som er bilinteresserte.

– Det at vi har originalen fra 1987 her, og at Christoffer skal bruke 1997-modellen til hverdagskjøring, viser bare hvor kapable disse bilene er. At bilene tas vare på, også av yngre, ikke bare av den eldre generasjonen, er veldig, veldig viktig for at dette skal leve også inn i fremtiden, sier han.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.