Lastebiler

Volvo Trucks
2023-11-20
3 min
Transport story Business story
Author
Volvo Trucks

– Biogass var den beste løsningen

Massetransportøren Gunnar Knutsen AS har gjort en massiv investering for å møte kravene til det grønne skiftet.

 

– I stallen vår har vi totalt 80 biler, hvorav 50 av dem er biogassbiler fra Volvo, begynner Frank Vestveit. Den daglige lederen i Gunnar Knutsen (GK) er på plass ved hovedbasen i Bærum, hvor bilparken har fått en kraftig grønn overhaling.

 

– Vi evaluerte grundig hva vi skulle gjøre for å redusere utslippene våre, og tok runden med forskjellige bilmerker. Internt måtte vi også ta en diskusjon på hva som passet oss best. Løsningen ble biler på flytende biogass, forteller han.

Nå med kraftigere gassmotor

  • Nå får du gassdrevet Volvo FH og FM med 500 hk / 2500 Nm.
  • Motorene er basert på dieselteknologi, har tilsvarende kjørbarhet, krefter og lavt forbruk. 
  • De leveres nå med 420, 460 eller 500 hk.

 

Les mer her

Vi ser at entreprenører og byggherrer krever mindre CO2-utslipp ved massetransport.

 

 

 

 

 

Tøffere anbudskrav

Den første gassdrevne Volvo-en rullet inn gjennom GK-porten for ganske nøyaktig to år siden. Siden da har Volvo Truck Center Drammen levert ytterligere 49 til selskapet, som omsatte for drøye 450 millioner kroner i fjor.

 

– Alle biogassbilene er Volvo FH med 460 hk, både biler med henger og semier. De brukes til massetransport for entreprenører i Stor-Oslo. Mange av bilene er for eksempel engasjert i det nye rentvannprosjektet for Oslo kommune, sier Vestveit.

 

Det tar lederen inn på viktigheten av å være fremme i skoene med alternative drivlinjer for å holde seg konkurransedyktig i markedet.

 

– Vi ser at entreprenører og byggherrer krever mindre CO2-utslipp ved massetransport. Anbudskravene vil bare bli tøffere og tøffere i tiden fremover, derfor må vi ha verktøy som passer med tanke på det som blir etterspurt. Det har vi nå.

Bedre fyllemuligheter

Den store bekymringen mange har til lastebiler med alternative drivlinjer, er begrenset infrastruktur. Frank Vestveit legger ikke skjul på at også GK-gjengen var noe betenkt da de startet biogassatsingen.

 

– Det var et stort skritt å bestille de første ti. Vi var spente på hvordan dette ville fungere med få fyllestasjoner, men det gikk faktisk greit. Responsen fra sjåførene var god, og det var generelt lite negativt. Da ble veien kort til å bestille betydelig flere biogassbiler, erkjenner lederen.

 

Massetransportøren ønsker å kunne kjøre 40–50 mil mellom hver gassfylling, noe Vestveit sier de klarer med Volvo-ene.

 

– Risikoen med biogassbiler er fortsatt et begrenset nettverk av fyllestasjoner. Per dags dato kan vi fylle kun to steder i Oslo-området. Men i løpet av 8–10 måneder har vi plutselig fire stasjoner rundt oss, da begynner det å hjelpe.

Den er behagelig å kjøre og du får gjort jobben du skal. Egentlig er det veldig likt som en vanlig fossilbil.

 

 

 

 

 

Solide kjøretøy

Hva så med doningene i seg selv, hvordan har Volvo-ene levert med tanke på jobben de har blitt satt til?

 

– Vi er positivt overrasket. Det er solide biler som fungerer bra. Det er verken mer eller mindre feil med dem enn tradisjonelle dieselbiler, mener Vestveit. Det får lederen bekreftet av sjåfør Ruben Viggen. Etter to års erfaring med biogassbil, er han tydelig.

 

– Jeg er godt fornøyd. Den er behagelig å kjøre og du får gjort jobben du skal. Egentlig er det veldig likt som en vanlig fossilbil. Eneste forskjellen er at man må planlegge dagen litt mer med tanke på fylling, mener Viggen.

 

– Vi kunne ønsket noe mer motorkraft enn de 460 hk, men det kommer vel etter hvert. I forkant var vi også skeptiske til litt lengre akselavstand på grunn av gasstanken, men det har vi ikke fått en eneste negativ tilbakemelding på fra sjåførene, supplerer Vestveit.

 

Fortsetter satsingen

Selv med 50 biogassbiler på plass, bremser ikke Gunnar Knutsen ned. Snarere tvert imot. Bærum-gjengen har allerede begynt å planlegge investeringer som bør gjøres i årene som kommer.

 

– Vi trenger enda flere biogassbiler, samtidig som vi også kommer til å vurdere elektriske kjøretøy. Tidligere har vi vurdert el-bilene til å ikke passe inn i våre transportoppdrag, men nå ser vi at det kommer biler med større rekkevidde og tonnasje som kan være mer aktuelle for oss, sier Vestveit.

 

Det er uansett liten tvil om at massetransportøren vil fortsette satsingen på lastebiler med alternative drivlinjer. Og erfaringene med Volvo har gitt mersmak.

 

– Volvo kommer til å være en viktig samarbeidspartner også i fremtiden. De har vist at de klarer å levere varene med disse biogassbilene. I tillegg blir vi godt ivaretatt. Dersom det er noen utfordringer, får vi hjelpa vi trenger. Det er svært viktig for oss, avslutter Frank Vestveit.

 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.