ANNONSE

ANNONSE FOR

at-logo.svg

8 millioner grunner til suksess

Tobias Dahl Fenre smiler lurt. For drøye fire år siden startet arbeidet med ny smøretrailer. Nå er endelig skiskytternes spektakulære gullglis på plass.

– Vi ønsket å bygge smøretraileren så bra som overhodet mulig, og har ikke gjort noen kompromisser på veien. Sluttresultatet er jo blitt helt rått, fastslår 37-åringen.

– Når du kommer inn her så skjønner du hvor nerdete hele opplegget er. Alle detaljer er skreddersydd med tanke på våre behov.

Større plass

Skiskytterforbundets smøresjef er ikke sen med å åpne døra til det aller helligste – stedet hvor skiene til Johannes Thingnes Bø og co. blir preppet til nye oppdrag.

– Vår gamle smøretrailer var i utgangspunktet en vanlig kjølehenger som ble bygd om, og på, en rekke ganger. Den fungerte den også, men dette er noe helt annet, begynner Dahl Fenre.

Han trer inn i nyvinningen som er spesialbygd fra bunn av Groth Kaross, et datterselskap av SKAB.

– For det første har vi fått langt bedre plass. Sideveggene kjøres ut 1,8 meter på hver side, og totalt har vi rundt 85 kvadratmeter å boltre oss på. Det er nesten tre ganger så mye sammenlignet med den forrige.

Nettopp plass er smøreteamet avhengig av. Til vanlig rommer den nye smøretraileren mellom 800-1.000 par ski, samt alt av arbeidsutstyr til smørerne – for å nevne noe.

– I verdenscupen er vi som regel syv smørere. Men traileren er bygd for at det kan være ti stykker i arbeid til enhver tid, fordelt på fem arbeidsstasjoner. Disse stasjonene er for øvrig laget spesifikt til oss, forteller Dahl Fenre.

Et nøkkelpunkt er ventilasjon. Hver stasjon har sine egne ventilasjonsløsninger avhengig av smørerens arbeidsoppgaver og produkter som brukes. For det er ingen tvil om at skismøring setter høye HMS-krav.

– Vi er avhengig av å kunne skifte ut veldig store mengder luft – veldig raskt. Foruten avtrekk på smørejern og drill, er ventilasjonsanlegget i traileren på størrelse med et anlegg beregnet for tre eneboliger, sier smøresjefen.

Skreddersydd ventilasjon

Building

Det gir en motivasjonsboost å ha en slik arbeidsplass.

Hva så med opp- og nedrigg av det ferske arbeidsverktøyet? Ikke overraskende er det en effektiv prosess.

– Vi kan gå fra lukket og låst trailer, til å kunne begynne å jobbe, på under 20 minutter. Da med forbehold om at fasilitetene utenfor er i orden, forteller Dahl Fenre.

– Smøretraileren er veldig smart bygd, og skaper effektivitet. Det er masse sensorer osv. som er koblet opp mot en datamaskin som styrer hele prosessen, så du får heller ikke gjort feil når du rigger, fortsetter han.

Et tilleggsmoment er at den raskt kan tømmes for arbeidsstasjoner, ski og annet utstyr gjennom en lasteluke på den ene sideveggen.

– På en halvtimes tid kan vi være helt tomme, og overlevere traileren til hva slags arrangement det måtte være. Den kan enkelt gjøres om til et showroom som kan brukes i markedsaktivitet.

Effektivt

Dahl Fenre fortsetter som turguide inne i smøretraileren. Han viser frem det som kalles «kjemirommet», avlukket hvor den mest uhyggelige smøringen blir brukt, før han går videre til det adskilte kjøkkenet. Noen sekunder senere er han ute for å vise frem andre detaljer som gjør hverdagen enklere.

– Vi bruker relativt store strømkabler som er kjipe å dra opp av isen midt på vinteren. Så da har vi fått automatiske kabeltromler som gjør jobben for oss. En annen liten ting er at vi har varmekabler i taket som gjør at vi slipper å hakke is, noe som var en utfordring på den gamle, sier Dahl Fenre.

Han er langt fra ferdig med å påpeke gunstige løsninger på den nye investeringen.

– Vi har enormt mye lagringsplass under smøretraileren. Det er totalt åtte luker med sentrallås på hydraulikk, noe som heller ikke er så dumt når du har kjørt over et fjell i 20 minusgrader.

En enklere hverdag

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA OG WORDUP

ANNONSE FOR UNO-X TRUCK

Smøresjefen er tydelig på at gjengen som årlig vil tilbringe 120 arbeidsdager i smøretraileren, er svært tilfreds med sitt andre hjem.

– Det gir en motivasjonsboost å ha en slik arbeidsplass, smiler han.

Investeringen er imidlertid langt fra billig. Dahl Fenre anslår den totale prislappen til nær åtte millioner kroner. Og påpeker at smøretraileren ikke hadde blitt en realitet uten Skiskytterforbundets samarbeidspartnere, som Uno-X.

– Uten Uno-X hadde dette aldri blitt noe av. De har hele tiden sett viktigheten og behovet for at smørerne skal ha gode vilkår. Bare så det er sagt, det er ikke vanlig i andre land at smørerne har en standing hvor de blir prioritert økonomisk, avslutter han.

En stor investering

Automotive design, Property, Floor
Bookcase, Publication, Shelf, Wood, Font
Hand, Product, Sleeve, Gesture, Finger
Hard hat, Workwear, Helmet, Security, Door
Smile, Cap
Automotive design, Sleeve
Bumper, Hood
Mode of transport, Motor vehicle, Automotive tire, Wheel, Truck, Asphalt, Yellow
Motor vehicle, Workwear, Truck, Sky, Font