Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Skal vi tro asfalt- og valseekspert Glenn Thorén i Pon, er det slettes ikke rart eller overraskende at det gjøres mange dyre feil med anleggsvalsen.
– Valsing er et eget fagområde, men det er ytterst få på bygg- og anleggsskolen som får noe opplæring i dette. Gravemaskiner graver og bygger infrastruktur. Når alt dette er ferdig så kommer valsen. Den kan fort ødelegge alt hvis det ikke gjøres riktig. Vi må endre holdningene til, og øke kunnskapen om, valsing i anleggsbransjen, sier Thorén.
Det er feilmarginene Thorén & co i Pon ønsker å redusere. Det kan gjøres aller best ved å øke kompetansen til de som utfører arbeid på feil måte.
– Det er ingen logikk i hvordan kompaktering og komprimering forekommer i bakken for ukyndige, men det er ganske logisk når du først forstår det. Jeg ser det når jeg holder kurs, at den reelle kompetansen gjerne er noe lavere enn den «innbilte». Men det skal ikke være et nederlag å måtte gjennomføre et kurs. Heller tvert imot, sier Thorén.
Kvalitet er viktigst
Hos Grevlingen & co har de definitivt ikke sett på det som et nederlag å bli kurset i faget sitt.
– Vi har absolutt fått igjen for å heve kompetansen og skaffe oss Cat-vals. Nå kan vi være sikre på at produktet vi leverer til kundene våre er det best mulige. Kvalitet i vårt arbeid har alltid vært viktig for oss og systemet på Cat valsene er et godt hjelpemiddel, i tillegg til å være tidsbesparende. Våre ansatte er «fagidioter» som nå har en mulighet til å synliggjøre og utvide sin kompetanse ved hjelp av systemet. Det er gøy å være god, roser Jarle Ståhl, daglig leder og valsefører.
Ståhl er nemlig helt enig med produktspesialisten Glenn Thorén i Pon Equipment, som har levert Cat-valsen og kurset ansatte i Grevlingen & co; i at det er lett å gjøre feil under dypstabilisering.
– Man kan gjerne tro at man «kjenner det på seg» og er kjempedyktig, men når du begynner å bruke disse hjelpemidlene ser man fort at man tok feil. Med disse systemene kan både vi og kunden være trygge på at produktet vi leverer er i henhold til de standarder som gjelder i bransjen, fortsetter Ståhl.
Gir uvurderlig informasjon
Ifølge Ståhl er det bortimot umulig å faktisk vite hva som skjer i underlaget, uten å ta i bruk teknologi. Det har gitt mye uvurderlig informasjon.
– Da vi skulle kjøpe vals var det naturlig å velge maskiner som lå lengst frem i markedet når det kom til tekniske løsninger. Og da er det som med alt annet nytt; det tar tid å finne riktig måte å bruke løsningene i det spesielle arbeidet vi utfører. Nå føler vi at vi har fått mye kunnskap om hva som gjelder for oss. Dokumentasjonsdelen av MDP-systemet er blitt god, og gir oss uunnværlig og nyttig informasjon som enkelt kan videreformidles til våre kunder, sier Ståhl.
Ros fra Veidekke
Også hos Veidekke er de meget fornøyde med systemene. Det skulle kanskje bare mangle, siden de faktisk har vært med på deler av utviklingen sammen med Pon og SITECH. Det var nemlig de tre selskapene som var først ute med å få dokumentert valsing i tunell, da med hjelp av totalstasjon/kikert og prisme.
– Her er det flere fordeler for oss. Ved å bruke MDP-systemet kompakterer vi ikke mer enn vi trenger og vi har full dokumentasjon på jobben. Da blir kvaliteten og effektiviteten bedre på alle områder, begynner Per Gjerjordet, anleggsleder i Veidekke.
For å lykkes med systemet kreves det opplæring.
– Klart det kreves en viss læringsperiode for valseførerne, men brukes systemene riktig er det fasit, så lenge man gjør et godt grunnarbeid. Da kan man i sanntid se hva som gjenstår av kompaktering, fortsetter Gjerjordet.
Han forteller også at fagfeltene komprimering og kompaktering har tatt store teknologiske sprang de siste årene, mye takket være nettopp Glenn Thorén i Pon.
– Før hadde vi papirer og skrev ned pælenummer. Da kunne ting bli borte og du stod igjen uten dokumentasjon. Vi jobber nå for å få til autonome valser i tunell, sammen med Pon og SITECH. Og det er definitivt Glenn som er «guruen» her med sin genuine interesse for feltet. Da er det ekstra moro at en så stor aktør som Bane NOR er villige til å se på fremtidsløsninger ved hjelp av ny teknologi sammen med oss. Til syvende og sist er de opptatt av det samme som oss, altså kvalitet og mindre ressursbruk, roser Gjerjordet.
To ulike målere
For man kan ikke merke når skaden skjer. Det må måles med avansert teknologi. Og det er bruken av denne teknologien Caterpillar er helt i forkant av.
– Vi kan tilby dokumentasjonssystem med responsmålere som garanterer at jobben gjøres riktig og uten nedknusing. I en anleggsvals fra Caterpillar har vi tilgang til to ulike responsmålere. Den ene er den velkjente CMV – en resonanssensor – den måler rekylen tilbake fra underlaget.
Den andre heter MDP – Machine Drive Power – og måler rullemotstand på massen når valsen ruller over. Her brukes maskinens vekt som indikator, forklarer Glenn Thorén.
Når de to responsmålerne blir koblet til et GPS-styrt dokumentasjonssystem kan maskinføreren måle endringer i forhold til forrige overfart. Er endringen mindre enn 10 prosent er komprimeringen ferdig. Da har man unngått nedknusing.
– Kjør til alt blir grønt
Og det er nettopp nedknusing som er den største faren, ifølge valseeksperten.
– Poenget med å måle bæreevnen i underlaget er at valsen alltid skal starte med stor amplitude (et lodd fylt med stålkuler), for å nå ned til den nederste halvdelen av fyllingen. Da skal det kjøres tre-fire overfarter, før det skiftes til liten amplitude. Hvis ikke starter nedknusingen i den øvre delen av fyllingen. Dette vil medføre fare for setningsskader og telehiv, noe som kan koste deg dyrt i lengden, forklarer Thorén.
Det er her responsmålerne kommer til sin nytte. De gir tilbakemelding om det trengs mer kompaktering.
– Enkelt forklart: Kjørt til alt blir grønt på skjermen. Enklere blir det ikke, sier Thorén.
Kurs er inkludert
«Fullt så enkelt» er det imidlertid ikke. Har man ikke brukt et slikt system før, eller ikke har opplæring på det, har man lite forutsetninger for å bruke det.
Derfor får alle som kjøper nye Cat-valser et sekstimers kurs, med både teori og praksis, inkludert i prisen.