Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det er det tydeligvis mange som har fått med seg, for før en eneste Maxus hadde ankommet Norge i sommer, var det over 850 bestillinger på bilen. Flere forhandlere rapporterer at de knapt har plass til alle bilene som skal klargjøres til forventningsfulle kunder.
– Mottakelsen e-Deliver 3 har fått er helt fantastisk, og responsen fra kundene som allerede har fått bilen er veldig bra. I september hadde Maxus hele 60 % markedsandel blant de elektriske varebilene, sier Bernhard Jahnsen, Salgssjef i Maxus Norge .
At rekkevidden til nye Maxus e-Deliver 3 er i toppklassen er egentlig ingen overraskelse. Tidligere målinger av varebilen har også vært meget gode. Som for alle andre elbil-produsenter er det oppgitte WLTP-syklustall som er rettesnoren når det gjelder rekkevidde, men Maxus overgår faktisk de teoretiske tallene i praksis. I en fersk test gjennomført av fagbladet Moderne Transport ble nemlig rekkevidden til e-Deliver 3 behørig testet. Tallene overrasket positivt.
e-Deliver 3 er designet og produsert som en elbil, dette gir lavere vekt og lavere forbruk. Den reelle rekkevidden man opplever med e-Deliver 3 er veldig bra
Bernhard Jahnsen, Maxus Norge
Først en liten forklaring. Utregning av rekkevidde har så mange variabler at det er vanskelig å kalle det en vitenskap. Faktorer som temperatur, geografi, bruk av klimaanlegg, vind, regn, lufttrykk i hjul og kjøremønster vil alle være med påvirke den faktiske rekkevidden. Dermed vil helle aldri tallene fra WLTP-syklustester stemme 100 prosent for alle.
Dette høres kanskje ut som en forsvarstale, men det er det definitivt ikke. Det er fakta. Og er det noe Maxus ikke behøver å forsvare seg mot, så er det rekkeviddetall.
I testen fagbladet utførte kjørte de den lange versjonen med den største batteripakken. Teorien for denne bilen sier 316 km rekkevidde for bykjøring og 230 km rekkevidde for blandet kjøring. Testtallene viste derimot hele 320 km rekkevidde for blandet kjøring. I regn! Selv da bilen var fullastet i regn var rekkevidden 250 km. Erfaringer tilsier at regnvær reduserer rekkevidden med cirka 10 prosent, så her overgår man teorien med god margin.
– Dette underbygger våre erfaringer. e-Deliver 3 er designet og produsert som en elbil, dette gir lavere vekt og lavere forbruk. Den reelle rekkevidden man opplever med e-Deliver 3 er veldig bra, sier Jahnsen .
50 000 kroner i støtte
Elbiler har en rekke fordeler som bidrar til både mindre forurensning og støy. De aller største fordelene åpenbarer seg imidlertid i lommeboken til de som kjøper. Se bare på den lange rekken fordeler:
Enova gir opptil 50 000 kroner i støtte hvis man velger elektrisk varebil. Maxus e-Deliver tilfredsstiller kravene til den høyeste utbetalingen på 50.000 kroner.
Med elvarebil kjører du gratis (eller til redusert pris) gjennom bomstasjoner.
Med elvarebil parkerer du gratis eller halv pris på kommunale parkeringsplasser.
Med elvarebil får du halv pris på de fleste ferger.
Med elvarebil kan du kjøre i kollektivfelt og spare tid i rushtrafikken.
Kjøp av ny elvarebil er fritatt for engangsavgift og moms. Kjøp av brukt elbil er fritatt for omregistreringsavgift.
Har du elvarebil som firmabil, får du en reduksjon i firmabilbeskatningen på 40 prosent.
En elektrisk motor har færre bevegelige deler og fører til lavere servicekostnader over bilens levetid.