VINTERHJELPEN:
Med hjerte for brøyting
Hos Entrack strekker de seg langt for at kundene skal tjene penger. Feil råd kan koste tusenvis av kroner. Pr dag.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Entrack har ikke blitt Norges største sted for nye og brukte deler til anleggsmaskiner ved en tilfeldighet. Det har de klart ved møysommelig arbeid over flere tiår, et skyhøyt kunnskapsnivå og et voldsomt engasjement for bransjene de opererer i.
Man skulle kanskje tro at suksess måles i å selge mest mulig, til enhver tid. Det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner hos Entrack. Herbjørn C. Haug, produktansvarlig for stålprodukter, sier de nesten tenker «motsatt».
– Det er slett ikke lønnsomt for oss at kundene våre sliter i stykker brøytestålene sine i tide og utide, og må kjøpe nytt. Det er ikke vår intensjon, for vi er helt avhengige av at kundegruppen vår tjener penger. Det lønner seg ikke for oss at de har det tøft økonomisk - det skaper bare problemer for oss. Derfor er vårt mål at kundene våre skal tjene penger. Både kunden og leverandøren skal kunne spise middag, sier han tydelig.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Gir tydelige råd
Haug understreker at tankegangen ikke bare handler om rene sliteprodukter som brøytestål, men over hele spekteret Entrack tilbyr. Derfor er han også selv sterkt involvert i utviklingen av nye, slitesterke produkter, og ikke minst kompetanseheving hos kunder.
– Den vanligste feilen kunden gjør er å velge feil produkt. Når det gjelder brøyting har vi en klar formening om at på svart veg så er det hardmetall og slapseskjær som gir den beste økonomien, mens når det gjelder hvitveg-strategi kan du ofte bruke ett stål universalt, i stedet for å sjonglere mellom to-tre, forteller han.
Rett som det er dykker Haug ned i den enorme kompetansebanken han går rundt og bærer på. Det er ingen overdrivelse å si at han er over middels interessert i teknikk. Er det én ting han er opptatt av når det gjelder brøyting, både på svart og hvit veg, er det at produktene Entrack tilbyr, skal være markedets beste.
– Optimal miks
Han trekker frem produktene fra Nordviq som eksempel både på kvalitet og innovasjon.
– Med Nordviq 500 pluss, en serie av skjærende vegstål, mener vi å ha funnet en optimal legering som gir oss de beste egenskapene når det gjelder slitestyrke. Den har en suveren miks mellom hardhet, seighet og friksjonsvarmeresistans, begynner han.
De ulike metallene som er valgt ut i produktene, er definitivt ikke tilfeldig valgt. Haug har selv vært med i utviklingen i Nordviq-sortimentet.
– Når det gjelder våre hardmetallskjær er det veldig viktig å få sagt at alle har nyutvunnet wolframkarbid. Wolframkarbid er ikke wolframkarbid. I vår løsning er den krystallisert som en snøkrystall. Siden wolframkarbidens bindemiddel er kobolt, vil wolframkarbid-bitene som er nyutvunnet sitte veldig hardt mot kobolten, og dermed være veldig slitesterkt. Har du gjenvunnet wolframkarbid, så er alle krystallarmene slipt av i gjenvinningen og de har dårligere binding med kobolten, som igjen gjør at slitestyrken blir dårligere. Det er derfor vi tør å påstå at vi har markedets høyeste kvalitet, fosser det ut av Haug.
Riktig stål og riktig bruk avgjør om du går i pluss eller ikke.
Herbjørn C. Haug, Entrack AS
NB: Saken fortsetter under bildet.
Feil koster dyrt
Velger kunden feil stål, eller kjører for fort, kan det nemlig handle om store summer som går tapt. Haug drar en historie fra det lokale brøytemiljøet.
– Velger du feil stål kan det koste deg tusenvis av kroner om dagen. Ett sett hardmetall til en plog ligger mellom 9- og 12 000 kroner, alt etter bredde på plog. Jeg har en kompis som hadde brøytingen i nærheten her. Sjåføren hans hadde forsovet seg en morgen, og hadde derfor hastverk. Da de sjekket GPS-en etterpå hadde han holdt 80 kilometer i timen. Han slet ut et sett hardmetall på en runde på fem mil. Der ligger marginene på riktig og feil bruk. Det er helt avgjørende å bruke produktene riktig, for marginene i bransjen er ikke større enn det. Riktig stål og riktig bruk avgjør om du går i pluss eller ikke, forteller Haug.
For ordens skyld legger han til hvordan det kan gjøres.
– Kjører du riktig, kan du kjøre én sesong på samme stål. Men sjåføren må ha god følelse og interesse for det han driver med. Skal du sitte i en brøytebil eller i en anleggsmaskin, må du ha hjerte for jobben din. Hvis ikke tjener ikke maskineieren penger. Det er helt alfa og omega, slår han fast.
Fysikkens lover gjelder
Det burde være «ABC for brøyteinteresserte», men for ordens skyld gir Haug et lynkurs i fysikk.
– De strategiene som virker på hvit veg, kan du glemme på svart, for det er store forskjeller i varmeutvikling. Klassiske feil som gjøres er feil produkt på plogen og for høy hastighet. Du har et skjæringspunkt på mellom pluss/minus 35 til 37 kilometer der slitasjekurven går omtrent rett opp. Så har du aspektet med hvor mye vann det er i snøen. Hvis det snør på 12-15 kalde og du kjører i 40 kilometer, er det så lite vann i snøen at du nesten ikke har noe kjøling. Det er tross alt friksjonen som lager varmen. 40 kilometer med lett snø gir en mye høyere slitasje enn 40 kilometer i timen med 12 centimeter slaps, for vannet kjøler hele veien. Er det 12 til 15 centimeter slaps kan du kanskje kjøre 42 kilometer i timen og ha samme slitasjebilde som du har på 32 kilometer i timen med tørrsnø, doserer Haug.
Likevel syndes det til stadighet mot «fysikkens lover». Til og med mot bedre vitende, i enkelte tilfeller.
– På E6 rundt her kjører de i 50-60 kilometer. Det er ren og skjær mishandling av slitestål, men så skal det også legges til at de må kjøre så fort da, hvis ikke stopper trafikken. Og siden de må, kan jeg til og med gjøre et unntak fra regelen om at det ikke er lønnsomt for oss at kundene sliter i stykket stålet for fort, gliser Haug.
Se mer info om Entracks egenutviklede hardmetall Vektor under bildet.
Unike Vektor
Entracks nye produkt Vektor er et hardmetall for hvitvegskjøring som i stor grad kan erstatte de vanlige glatte stålene og det perforerte. Det unike med Vektor er at det er wolframkarbid loddet inn i hver tann, så den har ekstremt lang levetid i forhold til de ordinære stålene.
Den har en tannet profil på den ene siden, mens den er tett på baksiden, så selv om den river så vil den ikke legge igjen søppel etter seg bak plog eller høvel. Produktet er testkjørt over lang tid med gode resultater og den første ladningen kommer inn i november/desember. Er resultatene så gode som Haug og Entrack tror, kjører de med full styrke fra neste sesong.
Teknologien er helt ny fra Entrack.
– Det er veldig liten wolframkarbid i denne og det gjør at den ikke er i nærheten av å være like dyr som en vanlig tann av hardmetall.
Produktet er utviklet med tanke på brukerne.
– Folk vil ikke skifte stål så ofte, og det skjønner jeg. Har du ligget under en plog og blitt kald på nevene av å banke kiler, så har du ikke så lyst til gjøre det igjen. Vi har derfor prøvd å finne en isriver for hvitveg, som har lenger levetid enn alternativene, sier Herbjørn Haug hos Entrack.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?