Et ønsket system for uønskede hendelser
Få full kontroll på avvikene
Et velfungerende avvikssystem er helt vesentlig, men rapporteringen kan være tidkrevende og prosessen tungvint. Et digitalt dokumentasjonssystem hjelper deg med å ta tilbake kontrollen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I 2018 holdt Arbeidstilsynet drøyt 5000 tilsyn i bygge- og anleggsnæringen i Norge. I over 60 prosent av disse fant de brudd på arbeidsmiljøregelverket.
Dette er en næring med svært mange risikofaktorer. Uønskede hendelser og avvik kan inntreffe når, og hvor som helst. Personskader, nestenulykker, manglende verneutstyr, mangelfull sikring av folk eller last, materielle skader eller andre hendelser. Situasjonen skal dokumenteres, rapporteres og analyseres så raskt, og så effektivt som mulig.
Men hvordan?
– Bygg- og anleggsbransjen ønsker et system for rapportering av uønskede hendelser som er enkelt å bruke, og som leveres til en fornuftig pris. Det har vi nå utviklet, og levert, forteller salgssjef i SmartDok, Per Tore Hansen.
– Dette gir en trygghet på at du har det du trenger av dokumentasjon, om det skulle oppstå en situasjon. Det er også et nyttig verktøy for bedriften internt. Man kan lære av egne feil, bli flinkere, fortsetter han.
Løsningen ligger i lomma
Alle virksomheter skal ha rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge avvik fra helse, miljø- og sikkerhetslovgivningen (HMS). Alle hendelser som innebærer brudd på lovverket, blir regnet som avvik.
Arbeidstilsynet
Loven krever at arbeidsgiver har et system for å håndtere avvik. Et velfungerende avvikssystem finner ut hva som er skjedd, hvorfor det skjedde, retter opp forholdet og sørger for at det ikke skjer igjen.
Med en skybasert løsning som SmartDok kan du gjøre alt direkte fra mobilen. Du kan også legge ved GPS-sporede bilder, samt knytte hendelsen direkte til et prosjekt, eller en maskin. Rapporten sendes direkte til den behandlingsansvarlige. Da kommer man raskest mulig i gang med å analysere situasjonen, samt iverksette tiltak for å unngå at lignende inntreffer på ny.
Tungvint manuelt system
Fortsatt bruker mange et manuelt system med penn, papir og arkivering. Det er tungvint og tidkrevende. For den med ansvaret, kan det til og med være et uoversiktlig mareritt. Et digitalt dokumentasjonssystem gir deg mulighet til å digitalisere alle skjema som tidligere har vært naturlig å føre via papir. Alt kan nå føres via en app på mobiltelefonen, eller på nettbrett/PC.
Mindre administrativt arbeid, samt hurtigere og bedre oversikt, er kort og godt med på å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø.
Risikoutsatt
Det er det definitivt behov for. Bygg- og anleggsnæringen er en av de mest risikoutsatte næringene i det norske arbeidslivet, og har historisk sett hatt en betydelig andel av de årlige arbeidsskadedødsfallene i Norge, konkluderer Arbeidstilsynet i en rapport fra 2018.
– Å jobbe systematisk med helse, miljø og sikkerhet er helt nødvendig for å redusere risikoen for arbeidsulykker og arbeidsskadedødsfall. Arbeidsgiver har ansvar for å risikovurdere arbeidet, sørge for nødvendige sikkerhetstiltak og gi god opplæring til arbeidstakerne, kommenterer direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet i rapporten.
Ny funksjonalitet kommer
Alta-baserte SmartDok har helt siden 2007 laget et digitalt dokumentasjonssystem for, og i samarbeid med bygg- og anleggsbransjen. For et snaut år siden lanserte de en ny skjemabygger med en rekke nye funksjoner og muligheter. Sent i 2018 lanserte de et standardskjema for rapportering av uønskede hendelser (RUH) med mulighet for behandling og lukking av rapporteringer, samt statistikk på rapporterte avvik.
Det ble godt mottatt.
– Interessen var enorm i dagene etter lansering, forteller Hansen.
HMS/KS PRO, som den nye modulen heter, vil videreutvikles. I løpet av året vil den fylles med funksjonalitet.
– Kvalitetsavvik, vernerundeprotokoll og sikker jobbanalyse er viktige deler av det som kommer i modulen. Mye går på det å ta vare på egne ansatte, og ha et godt system for oppfølging internt, påpeker Per Tore Hansen.
STILLING LEDIG:
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Agder Rental AS søker selger - Maskin utleie
Er du vår nye selger?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?