Annonsørinnhold for DigPilot:
– Vi er et unikt firma med store planer
Norske DigPilot konkurrerer med globale giganter om de samme kundene. Likevel har de klokkertro på at sitt eget maskinstyringsprogram er den aller beste løsningen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
– Med maskinstyring kan du øke både hastigheten, nøyaktigheten, effekten og sikkerheten på gravejobben. Der har du det. Så enkelt kan det sies, ler Jan Floberg fornøyd. Han er daglig leder i firmaet Gundersen & Løken AS, som står bak produktet DigPilot.
Anleggsingeniøren har jobbet med utviklingen i mange år allerede, men de to siste årene er arbeidet intensivert med en stab full av høyt kompetente ansatte. Det forskes, beregnes, programmeres og perfeksjoneres. Nå er den nyeste versjonen av DigPilot klar for markedet.
– Vi jakter på den perfekte 3D-gjengivelsen av maskinen i arbeid. Altså at når maskinen beveger seg, så beveger den seg på bildet foran maskinføreren også. Med hjelp av egenutviklede sensorer og datateknologi får vi dette til å være så nær sanntid som absolutt mulig. Det er det som er vanskelig. Nå er vi kommet så langt at forsinkelsen er minimert ned til mikrosekunder, sier Floberg.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Eneste fra Norge
Det er mer en faktaopplysning enn selvskryt. Og Floberg & co skal bli enda bedre.
– Vi er et lite firma med store planer. Vi har masse muligheter, gløder det fra sjefen.
Rent faktisk handler maskinstyring om å ta inn satellittsignaler og korrigere dem med hjelp av radiosignaler på centimeters nøyaktighet. Signalene mates så inn i en spesialbygd datamaskin. Og det er akkurat her den unike kompetansen i staben virkelig kommer til syne.
– Vi har laget programmene som sitter i hver eneste sensor, både firmware og software. Alt dette er «made in Norway». Det er vårt produkt, sier Floberg.
Og det er ikke akkurat «hyllevare» de produserer.
– Vi er ett av fem firmaer i verden som har denne typen teknologi, og de eneste fra Norge, slår han fast.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Stor investering
Maskinstyring er dyrt. Så hvorfor skal kundene betale «flere hundre tusen for en skjerm, noen kabler og en sensor»?
– Ja, hva er vitsen med det? For det første dobler du kapasiteten på maskinen din, det er mildt sagt et vesentlig argument. Dessuten er det viktig å si at store aktører som Statens vegvesen og Avinor nå setter maskinstyring som et krav når de skal hyre inn entreprenører. Det samme gjelder for oppdrag i regi av stat og kommune. Og hvorfor gjør de det? Jo, de vet effekten av det. Med maskinstyring graver du helt riktig med en gang, dobbelt så fort. Jeg kan ikke forklare det enklere enn det, slår han fast.
– En revolusjon
Én av mange som har forstått den forklaringen, er entreprenøren Bjørn Vidar Jørgensen. Han har i flere år brukt maskinstyring, nå også den nyeste versjonen av DigPilot.
– Det har revolusjonert arbeidshverdagen vår, det kan faktisk ikke sammenlignes, begynner han.
Jeg har prøvd alle andre produkter, og DigPilot er så oversiktlig i forhold.
Bjørn Vidar Jørgensen, entreprenør
I programmet er hele oppdraget spesifisert, i form av hvordan grunnen skal være og hvilket arbeid som skal gjøres. Det eliminerer også faren for feil.
– Maskinføreren følger bare instruksen som er matet inn i DigPilot-en. Han har full oversikt over hver centimeter. Alt går via nett og da har vi kontroll på alt fra grøfter, fall, høyder, trekkerør, tomtearealer, ytterbegrensninger, ja alt ligger inne. Jeg vet akkurat hvor jeg er i sanntid, roser Jørgensen.
Service er pri én
For bedriftseieren fra Ørje er systemet så verdifullt at pris er underordnet.
– Når det gjelder maskinstyring, så spiller det egentlig ingen rolle hva det koster, det er servicen som teller. Dukker det opp noe, så må vi kunne stole på at det følges opp, og det har Gundersen & Løken så absolutt gjort. Vi er avhengig av at det virker, eventuelt at vi får hjelp med en gang, sier Jørgensen.
Floberg er selvsagt klar over at tid er penger for kundene. Soliditet og service er derfor to av hans viktigste salgsargumenter.
– Norske entreprenører skal velge oss fordi vi tilpasser oss norske forhold, både i soliditet og hvordan vi lager utstyret vårt. Produktene våre er bortimot vedlikeholdsfrie og det er så enkelt å montere at mange av våre kunder har gjort det selv, forteller Floberg.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Sikrer flyt i jobbene
For Jørgensen er det imidlertid ett argument som er viktigere enn noe annet.
– Jeg har prøvd alle andre produkter, og DigPilot er så oversiktlig i forhold. Operasjonene er logiske, så du må ikke være veldig datakyndig for å beherske det. Det betyr at jeg kan gjøre det jeg skal, forklarer entreprenøren fra Ørje.
Floberg nikker ivrig og overtar ordet.
– Få jobben gjort på kort tid, uten feil, få regningen ut og flytt maskinen til neste plass. Sånn skal det drives, sier Jan Floberg.
Interessert i å lese mer om DigPilot eller Gundersen & Løken? Klikk her.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektingeniør- Oslo
Ønsker du å jobbe som Prosjektingeniør på spennende prosjekter med lokal forankring i Oslo?
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektingeniør
Ønsker du å jobbe som Prosjektingeniør på spennende prosjekter på Østlandet?
-
Isachsen Anlegg AS søker kontraktsingeniør
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA i Oslo-området!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vi søker Anleggsleder til spennende prosjekter innen infrastrukturprosjekter med vei og VA på Østlandet
-
Norsk Polarinstitutt søker mekaniker, OVT 2025-2026
Vil du jobbe i Antarktis?
-
Peab Anlegg AS søker maskinførere og anleggsrørleggere
Vi søker fagarbeidere til Peab Anlegg AS - Nye Lufthavn Bodø!
-
Nordic Crane søker mobilkranførere i Haugesund
Er DU vår nye mobilkranfører?