STABIL: Da Norwegian Trailersystem konstruerte TOR-hengeren var et av hovedfokusene å lage en kvalitetshenger med stor stabilitet.

Suksess for ny tilhenger

HALLINGDAL: Norwegian Trailersystem (NTS) ble startet da Felleskjøpet ville ha en ny, norsk leverandør av kvalitetshengere for proffe traktorkunder. Bare i Hallingdal har Felleskjøpet levert fire eksemplarer av den nye TOR-hengeren i løpet av noen måneder.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er fire trønderske aktører som står bak Norwegian Trailersystem (NTS). Duun Industrier, TN Vangs Mekaniske, Ritek og Svein Eggen Holding eier hver sin like andel.

- Det viktigste for oss er å lage hengere av ypperste kvalitet, rettet mot proffmarkedet og entreprenørbransjen. Derfor valgte vi å kun bruke premium komponenter, sier Stig Hogstad i NTS. Et annet viktig premiss var å bygge en henger som er tilpasset og dimensjonert mot dagens traktorer.

Godt salg

Den første prototypen av TOR-hengeren var klar til Bedre Landbruk-messa på Lillestrøm høsten 2019. For Felleskjøpet er den nye serien traktorhengere viktig i deres satsing mot entreprenørbransjen, og de første hengerne ble levert til kunder i fjor høst.

Den aller første hengeren som ble laget, gikk 700 timer på test hos Vassbakk & Stol. Der gikk den på to-skift. Den viktigste forandringen som ble gjort fra den første prototypen til hengerne som lages nå, er at karmene ble heist fra 70 til 85 centimeters høyde.

Bare lokalt i Hallingdal har Felleskjøpet-selger Ole Kolbjørn Brenn solgt og levert fire eksemplarer av de nye hengerne.

Alle de fire hengerne går lokalt i Hallingdal og blir trukket rundt av hver sin John Deere traktor. Tre av ekvipasjene går i Hol kommune mens den siste er det SEG på Flå som har.

Lokalt arbeid

Svein Erik Gandrudbakken har drevet for seg selv siden 1996. Han startet SEG AS i 2011, og har den foreløpig nyeste av TOR-hengerne i dalen. Firmaet jobber i praksis bare i hjemkommunen Flå og de siste årene har mange av jobbene vært relatert til den store hyttebyggingen i området.

TEAM: Sigurd Gandrudbakken kjører både traktoren og 8-tonneren til SEG på Flå. Det er en god kombinasjon.

- Jeg har vært ned til Noresund en gang og gjort en jobb. Hos en bekjent, sier Svein Erik Gandrudbakken og flirer.

I en radius på bare noen kilometer har de store hytteområder både på Høgevarde, Sørbølfjell og Turufjell. De er åtte fast ansatte og har maskiner fra åtte til 30 tonn i tillegg til innleide.

FLEKSIBLE: Sigurd (t.v.) og Svein Erik Gandrudbakken bruker traktoren på jobber med korte distanser.

- For oss er traktoren et supplement til lastebilene. Alt er til sitt bruk, men til korte distanser fungerer det veldig bra. Mange ganger er det greit med den ekstra fremkommelighet du får med traktoren, sier Gandrudbakken. Som regel går traktoren i tospann med Kolbelco-graveren på åtte tonn som Sigurd Gandrudbakken kjører.

Bedre komfort

De bruker hengeren mye til å flytte åttetonneren. Sammenlignet med den hengeren de har brukt tidligere, er den nye TOR-hengeren noe lengre. Særlig gjelder det draget. Kjøreopplevelsen er helt annerledes enn den tidligere hengeren.

- Hele hengeren blir roligere å kjøre med. Det er en stor fordel, sier Svein Erik Gandrudbakken. Hengeren er også bygget med senterramme som gir lav egenvekt kombinert med stor styrke og vridningsstabilitet. Det er også frontsylinder på kassen som gjør den mer stabil å tippe.

Solid

Hos Geilo Tomteservice er det Leif Johnny Nestegard som har fått ny henger. Han kjører fast en John Deere 6155R. Nestegard bor i Hol og en stor del av det han driver med er hyttetomter på Holsåsen. Også vinterstid er det Holsåsen som er Nestegards arena. Da har han brøytingen av veinettet der oppe i tillegg til innkjøringer og parkeringsplasser for 135 hytter.

ENDRET: Hans Petter Nässelqvist (t.v) i Geilo Tomteservice kjøpte i mange år bruktimporterte traktorer. Nå kjøper han driftsleder det meste av traktorer og utstyr av Ole Kolbjørn Brenn på Felleskjøpet på Gol.

Nestegard hadde demohengeren fra Felleskjøpet på prøve før han fikk det eksemplaret han har nå. Testen han brukte den på var utkjøring av 350 kubikk stein fra ei tomt. Erfaringen var at hengeren var svært stabil både å kjøre og tippe å lenge du hadde nok vekt på traktoren.

Har mange

Geilo Tomteservice har til sammen ni traktorer. De har forsøkt med forskjellige hengere i forskjellige størrelser og fra flere produsenter.

- Vi fant ut at det ikke er økonomi i å bruke små hengere. I tillegg ble vi lei av «papphengere» som ikke holder, sier Marius Høgberg som er driftsleder i Geilo Tomteservice. De bruker traktorene til massetransport på så korte distanser som mulig. Pukkverket de bruker ligger på Kleivi på grensen til Ål og det er solide stigninger tilbake til Hol og Geilo. Derfor bruker fortrinnsvis lastebilene når det skal kjøres derfra.

Selv om Geilo Tomteservice har hatt mange traktorer i mange år er det først for noen få år siden de begynte å handle traktorer lokalt hos Felleskjøpet på Gol. Både økonomi og responstid på ettermarked ble etter hvert viktig.

LOKAL VARIANT: Ingen produkter er perfekte fra start. Derfor har Leif Johnny Nestegard laget sin egen patent for å ha med nødvendig utstyr.

- Vi var nede på Felleskjøpet på Gol ved 10-tiden en kveld for å se på en fres. Da vi dro hadde vi kjøpt to nye traktorer i stedet, sier Marius Høgberg.

For Geilo Tomteservice er sesongutfordringen motsatt av det mange andre opplever. Den primære bruken av traktorene er brøyting vinterstid. Med en brøytesesong som fort strekker seg over sju måneder blir det mange timer med brøyteutstyr. Utfordringen er å fylle traktorene med jobb sommerstid.

Nystarta

FORNØYD: Jonas Bekkestad startet for seg selv i fjor, og er storfornøyd med både traktor og henger.

Også Jonas Bekkestad har kjøpt ny TOR-henger. Han har i flere år drevet et lite entreprenørfirma ved siden av jobben på Hallingplast. I fjor høst tok han steget for å bli fulltidsentreprenør.

Nå har han fått jobben med grunnarbeid på 17 hyttetomter på Kikut på Geilo. Der har han sin egen Volvo EC235 graver i tillegg til en innleid 20-tonner og en 15-tonner. Massetransporten internt i feltet bruker han traktoren til.

- Jeg har alltid likt John Deere, og jeg har ikke angret ett sekund på det valget verken på traktor eller henger, sier Bekkestad. Traktoren han bruker er en 6215R med 255 hestekrefter inklusiv powerboost.

Fire modeller

TOR-hengerne kommer nå i fire modeller. Det finnes modeller både for 40 og 50 kilometers hastighet. De to størrelsene som har vært tilgjengelig til nå, har vært med 17 og 21 tonns teknisk totalvekt. Nå i sommer kommer det også en ny storebror med tre akslinger og teknisk totalvekt på 30 tonn og lasteevne på 22,7.

Alle hengerne fra Norwegian Trailersystem leveres med Hardox 500 TUF stål i kassa med seks millimeter i sidene og åtte i bunn.

På hengerne som er bygd for traktorer over 40 kilometers hastighet er det krav om både l ABS-bremser. På disse modellene har NTS valgt å i tillegg ha luftbremser. Det er nye krav til bremser på traktorhengere på trappene og disse nye hengerne oppfyller de kommende kravene.

Powered by Labrador CMS