ENESTE: Unimogen til Stjørdal-Meråker Trafikkskole er den eneste av sitt slag i Norge.

Mer komfort for læreren

FØRERKORT: På Stjørdal i Trøndelag bruker 16-åringene som skal ta traktor-lappen en Mercedes-Benz Unimog.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den spesielle traktoren er unik i trafikkopplæring. Stjørdal-Meråker Trafikkskole var raskt på ballen da det ble mulig å få Unimog registret som traktor.

ELEV: Karina Reinås er av de som tar traktorlappen med den nye Mercedes-Benz Unimogen.

- Vi hadde ventet en stund på denne løsningen fra Unimog. For oss er det aller viktigste komforten. For trafikklærerne som sitter hele dagen i traktoren er dette faktisk også et HMS-tiltak, sier Karl-Kristian Høiseth.

Både han og flere av de andre ved trafikkskolen har vært litt MB Trac- og Unimog-fans. Tidligere har de også hatt flere MB Trac som har vært brukt til opplæring.

Mye tungt

Det er mange trøndere som tar lappen på traktor. De siste årene har det blitt stadig flere jenter som tar førerkortet, og nå er det nesten like mange jenter som gutter som tar traktorlappen. Veldig mange av dem gjør det for å kunne kjøre ATV.

VALG: Stjørdal-Meråker Trafikkskole har en Valtra som også brukes til førerkortopplæring sammen med Unimogen.

Stjørdal - Meråker Trafikkskole har i dag to traktorer som brukes i kjøreopplæring. I tillegg til Unimog-en har de også en Valtra. Særlig en del av gutta som skal ta lappen er opptatt av at de skal kjøre «skikkelig» traktor og vil ha Valtra-en. Mens lærerne trives best i Unimog-en.

Stor investering

For trafikkskolen var investeringen i den nye Unimog-en stor. Den ble tatt i bruk bare noen dager før hele Norge ble stengt ned i mars i fjor. Dermed ble den stående frem til det åpnet opp igjen så smått for trafikkskolene i månedsskiftet mai/juni.

Mercedes-Benz Unimog kan bestilles med forskjellige hastighetsbegrensninger. Denne traktoren er bestilt med den høyeste topphastigheten på 80 km/t. Fordi traktor som brukes som skoletraktorer bare kan ha en makshastighet på 50 km/t, ble denne Unimog-en bestilt med en nøkkelbryter som gir hastighetsbegrensing fra fabrikk. Men den løsningen var ikke god nok for Statens vegvesen som skulle godkjenne den før registrering.

Omfattende

VELGER: Noen av bondesønnene vil heller kjøre Valtra enn Unimog. De mener bare det er skikkelig traktor.

Opplæringen på traktor har også blitt mer omfattende med årene. De fleste elevene har mellom 15 og 30 kjøretimer før de kan kjøre opp.

Til den nye Umimog-en har Stjørdal - Meråker Trafikkskole også kjøpt en ny tilpasset tilhenger. Dølen-hengeren er utstyrt med både luftbrems og ABS og godkjent for hastigheter opp til 60 km/t. Med denne hengeren blir hele ekvipasjen litt lenger enn Valtra-en som også brukes til opplæring.

Mye tungt

Stjørdal - Meråker Trafikkskole driver opplæring i alle førerkortklasser med unntak av MC. De har fem lærere som jobber med personbil og traktor og 10 som jobber med de tunge klassene. I tillegg bruker de frilansere for å ta unna toppene.

- Det er de tunge klassene som er desidert størst hos oss. I tillegg holder vi kurs og driver opplæring på truck, anleggsmaskiner og ADR, sier Karl-Kristian Høiseth.

Powered by Labrador CMS