Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS er tildelt byggingen av elleve km ny E39 mellom Røyskår og Herdal (merket med blått).

Implenia og Stangeland tildelt stort E39-oppdrag

Nye Veier har valgt å gå videre med arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og rogalandsbaserte Stangeland Maskin AS til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Arbeidsfellesskapet som har med seg Sweco Norge AS som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner.

- Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Elleve kilometer ny E39

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal) – Lyngdal vest (Røyskår) er ca. elleve km lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.

Prestasjonsmål

Prosjektet E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest har følgende prosjektmål:

1. Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.

2. Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.

3. Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.

4. Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.

5. Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.

Strekningen inkluderer:

  • 5300 meter vei i dagen
  • 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
  • To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
  • To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett

Konkretiseringsfase

- Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025. Den nye veien er et nytt og viktig bidrag til å knytte Agder sammen som felles bo- og arbeidsmarked, redusere reisetiden, forbedre fremkommeligheten. Ny vei skal legge til rette for fortsatt god vekst og utvikling i Agderregionen, og ikke minst bedre trafikksikkerheten, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Byggestart i år

Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp allerede nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år.

Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.

VIDEO: Slik kan veistrekningen bli. Filmen viser utgangspunktet før optimaliseringsfasen som starter nå i mai.

Powered by Labrador CMS